Lapkričio 14-16 dienomis Teatras Meno Fortas Maskvos Akademiniame Mažajame teatre vaidino naujausią režisieriaus Eimunto Nekrošiaus spektaklį „Idiotas“, sukurtą pagal F.Dostojevskio romaną.
Po rugsėjo mėnesį parodyto spektaklio Sankt Peterburge, visa Rusijos žiniasklaida iš anksto vieningai vadino „Idiotą“ svarbiausiu ne tik penktojo Tarptautinio festivalio „Stanislavskio Sezonas“, bet ir viso Maskvos teatrinio sezono įvykiu.
„Festivalis „Stanislavskio Sezonas“ atvežė į Maskvą naują Eimunto Nekrošiaus spektaklį pagal Dostojevskio romaną. Net ir turtingo įvykiais šių metų sezono fone „Idiotas“ atrodo perkūnu iš giedro dangaus. Taip masyviai niekas iš šiuolaikinių rusų režisierių nemasto.“ (Ala Šenderova).
Visas keturias dienas, kurias lietuvių trupė praleido istoriniame Mažajame teatre žiniasklaidos dėmesio irgi netruko. O pirmąją repeticijos dieną tiek salėje, tiek užkulisiuose karaliavo kelios filmavimo grupės, vis besitaikančios bent trumpam interviu pagauti E.Nekrošių ar aktorius D.Ciunį, E.Latėnaitę, S.Trepulį ir kitus. Iš rusiškai emocingų kolegų sveikinimų po spektaklių ir pirmųjų kritikos atsiliepimų galima spręsti, kad spektaklis patvirtino, ir net pranoko teatrinės Maskvos lūkesčius. „Festivalis „Stanislavskio Sezonas“ dar tęsiasi, bet pagrindinis festivalio ir viso teatrinio rudens įvykis jau įvyko. E.Nekrošius parodė Meno Forto teatre sukurtą spektaklį „Idiotas“. Lietuvių metro darbas atverčia naują puslapį teatrinių Dostojevskio interpretacijų istorijoje.“ (Olga Romancova).
Jau pirmąjį spektaklį žiūrėjęs garsus rusų režisierius Markas Zacharovas, kantriai laukė po spektalio E.Nekrošiaus, kad galėtų išsakyti savo susižavėjimą. Nors bilietai į spektaklius buvo toli gražu ne pigūs, visas tris dienas salė buvo sausakimša ir kaskart lauke likdavo dar kelios dešimtys žmonių nebegavusių bilietų. O paskutinę dieną, pirmadienį, kuris daugeliui teatralų yra laisvas nuo spektaklių savo teatruose, patys maskviečiai stebėjosi prie administratoriaus langelio nusidriekusia liaudies ir nusipelniusių artistų eile. Teko net 20 minučių uždelst spektaklio pradžią, kol buvo susodinti visi garbingi žiūrovai. Nežiūrint to, kad spektaklis su trim pertraukom trunka daugiau nei penkias valandas, iki pat pabaigos salėje buvo stovinčio jaunimo, kuris taip ir nesurado laisvų vietų.
„Nekrošius pastatė visas su romano pagrindinėmis siužetinėmis linijomis susijusias scenas. Spektaklis trunka penkias valandas su viršum, bet laikas prabėga nepastebimai. Režisierius galėtų pastatyti ir likusias už jo „Idioto“ rėmų scenas. Ir mūsų, ir užsienio teatre yra spektakliai trunkantys visą dieną arba kelis vakarus iš eilės.“ (O.Romancova „Kunigaikštis Myškinas žaidžia laiveliais“)
Ilgai ir nuoširdžiai savo susižavėjimą jaunųjų aktorių vaidyba ir Nekrošiaus atskleistomis naujomis ir nelauktomis Dostojevskio romano emocinėmis spalvomis po spektaklio dėstė patyrę aktoriai L.Maksakova, A.Petrenka vaidinantys prieš kelis metus Nekrošiaus statytame Maskvoje „Vyšnių sode“.
„Nekrošiaus spektakliai turi vieną laimingą (o gal ir nelaimingą) savybę: juos galima lyginti tik su paties Nekrošiaus spektakliais. Bet koks lyginimas su kitų režisierių darbais beveik visada išryškina skirtingo masto reiškinių nesuderinamumą. Kad ir koks didingas bebūtų šiuolaikinių teatrinių dievų panteonas, Nekrošius vistiek jame yra pagrindinis demiurgas.“ (Marina Dvydova, „Myškinas kiekviename iš mūsų“)
Akivaizdu, kad lietuviškas „Idiotas“ dar ilgai bus aptarinėjamas, tiek kritikos, tiek ir kolegų nes anot vieno atsiliepimo internetinaime portale: „tokius spektaklius reikia vertinti arba „patiko – nepatiko“ lygmenyje, arba disertacijos, geriau jau daktarinės formatu – trumpa pseudoanalizė jiems nereikalinga.“
Po triumfo Maskvoje pagaliau „Idiotą“ galės pamatyti ir Lietuvos žiūrovai lapkričio 25 ir 26 dienomis Nacionalinio dramos teatro scenoje. O gruodžio pradžioje Meno fortas vyks į Italiją, kur trys „Idioto“ spektakliai bus suvaidinti Mestre mieste.