Rugpjūčio 25 dieną senojoje Alytaus geležinkelio stotyje skambės Steve’o Reicho kūrinys „Different Trains” („Skirtingi traukiniai”), atliekamas styginių kvarteto „Chordos”.Projekto „Kitoks traukinys“ autoriai surengė bendraminčių talką prie senosios geležinkelio stoties.
Kitąmet bus pusė šimto metų, kai į Alytų pirmąkart po Antrojo pasaulinio karo atvyko keleivinis traukinys. Prieš gerą dešimtmetį išardyta per miestą ėjusi geležinkelio atšaka ir nutiestas Sveikatos takas.
Vis dėlto geležinkelis - neatsiejama Alytaus istorijos dalis, ir ne tik senųjų alytiškių prisiminimuose ar pokario fotografo Vytauto Stanionio nuotraukose.
Raudonplytės kareivinės, stačiatikių cerkvė, bulvarai - miesto augimas prasidėjo ne tada, kai jam suteiktos Magdeburgo teisės, o XIX amžiaus pabaigoje, kada tarp pirkelių išdygo karinis miestelis.
„Mums smarkiai pasisekė (arba nepasisekė), kad atsidūrėme strategiškai svarbiame Rusijos imperijos užkampyje, priešingu atveju kažin ar miestelis būtų buvęs atstatytas po 1911-ųjų gaisro”, - spėja geležinkelio entuziastai, neabejojantys, jog Alytaus-Varėnos atšakos istorijoje dar nemažai baltų dėmių, kurias galėtų užpildyti ir faktai, ir mitai.
Šeštanienį, 21.37 val. senojoje Alytaus geležinkelio stotyje nuskambės 1987 metais sukurtas kompozitoriaus S.Reicho kūrinys „Different Trains”. Jį atliks vienas geriausių šiuolaikinės muzikos interpretatorių Lietuvoje styginių kvartetas „Chordos”, metęs iššūkį amerikiečių kvartetui „Kronos”, - būtent šiam kolektyvui sukurti S.Reicho „Different Trains”. Melomanai šią muziką pažįsta tik iš įrašo, 1990 metais pelniusio „Grammy” apdovanojimą geriausiam šiuolaikiniam kūriniui.
JAV kompozitorius S.Reichas vadinamas vienu iškiliausių šiandienos kompozitorių ir vienu iš tų nedaugelio, - jiems suskaičiuoti pakaktų vienos rankos pirštų, - pakeitusių muzikos istoriją.
„Skirtingi traukiniai” atskleidžia naują kompozicijos principą, išgarsinusį kūrinio autorių visame pasaulyje ir padidinusį jo gerbėjų būrį. Esmė - muzika, kilusi iš kalbos, t. y. įrašyti kalbos segmentai generuoja muzikinės medžiagos kūrimą instrumentams.
Sukurti „Skirtingus traukinius” kompozitorių inspiravo vaikystės prisiminimai iš kelionių traukiniais tarp Niujorko ir Los Andželo 1939-1942 metais.
„Šios kelionės tada man atrodė jaudinančios ir romantiškos, po kurio laiko aš prisiminęs jas pagalvojau, kad būdamas žydas ir tuo metu gyvendamas Europoje būčiau važinėjęsis visiškai kitokios rūšies traukiniais”, - rašė kompozitorius.
Paklausti apie projekto „Kitoks traukinys” tikslą, jo idėjos autoriai L.Žukauskas ir D.Pinkevičius sako norėję suteikti alytiškiams (ir ne tik) progą autentiškoje istorinėje aplinkoje išgirsti vieno įdomiausių šiuolaikinių autorių kūrinį, taip pat atkreipti dėmesį į paveldo situaciją mūsų mieste.
Senoji Alytaus geležinkelio stotis - vienas iš nedaugelio Alytuje išlikusių istorijos paminklų.
Nors pastatas privatizuotas, jame šeimininkauja daugiausia jaunimas - ypač grafitų entuziastai, kurių dėka ant sienų tuoj nebeliks tuščios vietos...
Senoji stotis skęsta šiukšlėse, todėl praėjusį savaitgalį čia surengta talka: projekto iniciatoriai ir jų talkininkai nušienavo stoties geležinkelio kelius (per jaunus berželius jau beveik nebuvo matyti paties pastato), iššlavė peronus, surinko kalną plastiko, atliekų ir duženų.
„Alytaus geležinkelis ir jo stotis, senasis tiltas per Nemuną galbūt jau niekada netaps pagrindiniu miesto simboliu, tačiau idėją tikrai įdomu panaudoti”, - tvirtina projekto „Kitoks traukinys” sumanytojai, turintys ir daugiau planų, pavyzdžiui, netolimoje ateityje susukti filmą apie kelionę Alytaus-Varėnos geležinkeliu. Dviračių turizmo šalininkai susidomėjo įdomiu maršrutu Alytus-Varėna (arba atgal) senojo geležinkelio pylimu. L.Žukauskui tekę juo lydėti ne vieną aktyvaus poilsio ir istorijos entuziastą.