REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Dizaineriai, kuriems tenka piktų žurnalistų ir nepatenkintų markės gerbėjų priekaištai, rinkoje pasirodžius siaubingos išvaizdos modeliui, tokiais atvejais nėra vieninteliai kaltininkai. Neskaitant kiekvienos iš kompanijų vadovybės, kuri bent teoriškai turi peržvelgti dizaino projektus ir juos patvirtinti ar atmesti, dar yra ir automobilių inžinieriai.

REKLAMA
REKLAMA

Būtent konstrukcijos reikalavimai verčia dizainerius ieškoti alternatyvių sprendimų, kurie ne visad pasiteisina. Gražiausių automobilių dvidešimtuke neatsitiktinai dominuoja šeštojo ir septintojo praėjusio amžiaus dešimtmečio modeliai – juk tuomet niekam labai nerūpėjo nei pasyvusis saugumas, nei anglies dvideginio dujų emisija. Tai buvo laikai, kai automobilių dizaineriai džiaugėsi laisve.

REKLAMA

20. Lancia Stratos HF (1972)

Lancia Stratos HF (nuotr. newspress.co.uk)Lancia Stratos HF (nuotr. newspress.co.uk)

„Lancia Stratos HF“, plačiajai publikai žinomas tiesiog kaip „Lancia Stratos“, buvo specialiai kovoms Pasaulio ralio čempionate sukurtas automobilis. Unikalios išvaizdos pleišto formos kėbulą sukūrė „Bertone“ dizaino studija, o galinius automobilio ratus suko centre patalpintas V6 tipo variklis iš „Ferrari Dino“. Siekiant įvykdyti homologacijos reikalavimus 1974 m. Pasaulio čempionatui per dvejus metus buvo pagaminti beveik 500 automobilių.

REKLAMA
REKLAMA

19. Porsche 356 (1948)

Porsche 356 (nuotr. Gamintojo)Porsche 356 (nuotr. Gamintojo)

Tai buvo pirmas Ferdinando Porsche įkurtos kompanijos modelis. Iš esmės, savo konstrukcija jis ne itin daug skyrėsi nuo legendinio „Volkswagen Beetle“, kurio autorius ir buvo legendinis vokiečių inžinierius. Automobilis buvo nedidukas, lengvas ir tiksliai valdomas, turėjo gale montuojamą keturių cilindrų oru aušinamą „bokser“ tipo variklį. 1948 m. prasidėjusi jo gamyba tęsėsi iki pat 1965 m., kuomet jį pakeitė kultinis 911 modelis. Spėjama, kad iki mūsų dienų išliko pusė iš maždaug 76 tūkst. pagamintų 356 automobilių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

18. AC Cobra (1962)

AC Cobra (nuotr. Gamintojo)AC Cobra (nuotr. Gamintojo)

Šio automobilio atsiradimas yra savotiška naujojo amžiaus legenda. Kalbama, kad penkto dešimtemčio pabaigoje tuomet jau baigęs lenktyninko karjerą amerikietis Carrollas Shelby parašė britų automobilių gamintojui AC laišką, kuriame klausė ar kompanija neparūpintų jam V8 tipo varikliui pritaikyti kėbulo. AC tuo metu kaip tik buvo dairėsi naujo variklio tiekėjo, todėl su džiaugsmu priėmė šį pasiūlymą.

Kadangi pats C. Shelby motorų negamino, su pasiūlymu tiekti juos kreipėsi į „Chevrolet“. Pastarosios kompanijos vadovai, manydami, kad taip gali būti sukurtas konkurentas jų „Corvette“, bendradarbiauti atsisakė. Tuo tarpu „Ford“ priešingai – norėjo konkuruoti su „Chevrolet“ ir kaip tik turėjo naujo bloko V8 tipo motorą. Taip gimė vienas „seksualiausių“ automobilių istorijoje – „AC Cobra“.

REKLAMA

17. Volkswagen Karmann Ghia (1955)

Volkswagen Karmann Ghia (nuotr. Gamintojo)Volkswagen Karmann Ghia (nuotr. Gamintojo)

Šeštajame dešimtmetyje stilingus modelis gamino visi ‒ netgi „Volkswagen“, kompanija kuri dabar žinoma, kaip vokiško racionalumo ir praktiškumo simbolis automobilų isdustrijoje, savo gamoje turėjo išvaizdų kupė. Tiesa, tai nebuvo nepriklausomas vokiškas projektas: techniškai automobilis nedaug skyrėsi nuo „Beetle“, tačiau dizainą sukūrė italų dizaineris Luigi Serge, kuris vadovavo vienai garsiausių to metu studijų „Carrozzeria Ghia“, o kėbulą rankiniu būdu pagamino privati Vokietijos kompanija „Karrmann“.

REKLAMA

16. Ford Mustang (1964)

Ford Mustang (nuotr. Gamintojo)Ford Mustang (nuotr. Gamintojo)

Kai 1964 m. balandžio 17 d. „Ford“ pristatė publikai pirmąjį „Mustang“ turbūt nei didžiausi optimistai kompanijos viduje nenutuokė, kad šis modelis taps vienu sėkmingiausiu per visą šio automobilių gamintojo istoriją. Nors prieš pasirodant pirmiesiems „Mustang“ buvo prognozuojama, kad pardavimai nesieks 100 tūkst. automobilių per metus, vien per pirmus 18 mėnesių jų buvo parduota daugiau nei milijonas. Sėkmės receptas labai paprastas – tai buvo kompaktiškas, stilingas ir sąlyginiai nebrangus modelis, spinduliuojantis sportišką įvaizdį.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

15. Bugatti T57 Atalante (1936)

Bugatti T57 Atalante (nuotr. newspress.co.uk)Bugatti T57 Atalante (nuotr. newspress.co.uk)

Iki 1934 m. kiekvienam naujam „Bugatti“ kėbului buvo kuriamas atskiras modelis. Vėliau kompanija nusprendė mažinti išlaidas ir sukurti važiuoklę, ant kurios būtų galima montuoti įvairaus tipo kėbulus. Konstruktorių komandai vadovavo kompanijos įkūrėjo Ettore Bugatti sūnus Jeanas, kuriam tuo metu, kai „Type 57“ projektas buvo pradėtas buvo 23-eji. „Atalante“ buvo prašmatniausias ir brangiausias iš keturių naujajai važiuoklei skirtų kėbulų. Charakteringos jo dizaino detalės – inkstų formos šoniniai langai ir į dvi dalis padalintas galinis langas.

REKLAMA

14. Lancia Fulvia Coupe (1965)

Lancia Fulvia Coupe (nuotr. Gamintojo)Lancia Fulvia Coupe (nuotr. Gamintojo)

„Fulvia Coupe“ buvo vienas iš paskutinių modelių, kuriuos „Lancia“ sukūrė kaip nepriklausomas gamintojas. Daugybę inovacijų automobilizmo istorijoje pristačiusi kompanija jau nuo Antrojo Pasaulinio karo itin sunkiai vertėsi finansiškai, kol galiausiai 1969 m. pateko į „Fiat“ globą. Ženevos automobilių parodoje 1965 m. pristatytas „Fulvia Coupe“ su plonučiais statramsčiais išsiskyrė net tik kaip stilingas, bet ir itin praktiškas automobilis. Matomumas visomis kryptimis buvo puikus, salone gausu erdvės, o bagažinė – itin talpi.

REKLAMA

13. Aston Martin DB4 GT Zagato (1960)

Aston Martin DB4 GT Zagato (nuotr. Gamintojo)Aston Martin DB4 GT Zagato (nuotr. Gamintojo)

Nors ir net pats sėkmingiausias modelis istorijoje „Aston Martin DB4 GT Zagato“ neabejotinai yra vienas iš įdomiausių ir gražiausių britiškų sportinių automobilių. Dalis nuopelnų priklauso Milane įsikūrusiai „Zagato“ dizaino studijai ir Ercole Spada, kuriam 1960 m. prisijungusiam prie kompanijos tai buvo pirmas savarankiškas projektas. Automobilis buvo kuriamas siekiant konkuruoti su lenktynių trasose tuo metu dominavusiais „Ferrari 250 GT“, todėl buvo galingesnis ir lengvesnis už standartinį „DB4 GT“, o charakteringi priekinius žibintus dengiantys gaubtai įrengti siekiant padidinti kėbulo aptakumą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

12. Lamborghini Miura (1966)

Lamborghini Miura (nuotr. newspress.co.uk)Lamborghini Miura (nuotr. newspress.co.uk)

„Lamborghini Miura“ dažnai pavadinimas pirmuoju tikru superautomobiliu. Modelis išsiskyrė egzotišku išorės dizainu, novatoriška konstrukcija ir įspūdinga dinamika. To meto „Lamborghini“ atstovų pareiškimai esą jis galėjo pasiekti 300 km/h greičiausiai perdėti, tačiau automobilis buvo labai greitas. Daugelis žmonių tikėjo tokiais teiginiais vien todėl, kad „Miura“ atrodė taip, lyg tikrai galėtų važiuoti tokiu greičiu.

Superautomobilio dizaino autorius – Marcello Gandini. Jaunajam italui tuometu buvo 25-eri, o „Bertone“ studijoje jis pakeitė Giorgetto Giugiaro. „Miura“ kėbulas turi vieną iš gražiausių profilio linijų, kuri nepertraukiama tęsiasi nuo priekio iki galo, o aukštis ties priekinio stiklo briauna siekė šiek tiek daugiau nei metrą.

REKLAMA

11. Citroen DS (1955)

Citroen DS (nuotr. Gamintojo)Citroen DS (nuotr. Gamintojo)

Nuo 1955 iki 1975 m. „Citroen“ gamintas prabangus modelis buvo vadinamas įvairiai, taip pat ir kosminiu laivu. Ir ne vien tik dėl savo elegantiško kėbulo, kurį bendromis jėgomis sukūrė italų skulptorius ir pramonės gaminių dizaineris Flaminio Bertoni bei prancūzų aeronautikos inžinierius Adre Febevre. Konstrukcija taip pat neeilinė – DS buvo pirmas pasaulyje automobilis su nepriklausoma hidrauline pakaba.

Variklio varomas siurblys alyvą tai pat tiekė ir hidrauliniams stabdžiams bei vairo stiprintuvui. DS buvo itin komfortiškas, tiksliais valdomas ir turėjo puikius stabdžius. Keturių cilindrų varikliai modeliui buvo per silpni, todėl pagreitėjimas nebuvo įspūdingas, tačiau aptakus kėbulas leido išvystyti nemažą maksimalų greitį. Per 20 metų buvo pagaminta beveik 1,5 mln. DS serijos automobilių.

REKLAMA

10. Morgan Plus 4 (1950)

Morgan Plus 4 (nuotr. Gamintojo)Morgan Plus 4 (nuotr. Gamintojo)

Šiuolaikinėje automobilių industrijoje „Morgan“ yra unikalus atvejis. 2010 m. šimto metų jubiliejų paminėjusi kompanija yra vienintelė Didžiojoje Britanijoje sugebėjusi išlikti maža ir nepriklausoma, netgi išlaikyti tradicinio šeimos verslo veiklos schemą.

„Plus 4“ yra šios neeilinės kompanijos išskirtinis automobilis ‒ roudsteris su nedidelėmis pertraukomis gaminamas jau šešiasdešimt metų ir esminiai konstrukcijos principai per tą laiką beveik nepasikeitė. Nors modelio griaučiai – medinis rėmas, „Plus 4“ atitinka visus pasyvaus saugumo reikalavimus, o išraiškingai ilgoje priekinėje automobilio dalyje nuo 2005 m. montuojamas „Ford“ 2,0 l benzininis variklis.

REKLAMA
REKLAMA

9. Ferrari 250 GTO (1962)

Ferrari 250 GTO (nuotr. newspress.co.uk)Ferrari 250 GTO (nuotr. newspress.co.uk)

Kai 1962 m. dėmesys nuo sportinių prototipų gamintojų lenktynėse buvo perkeltas į „gran turismo“ klasės automobilius „Ferrari“ kilo motyvacija tiek, kiek leido to meto taisyklės, patobulinti savąjį 250 GT. Taip atsirado „250 Gran Turismo Omologato“ (GTO), kurio pavadinime ir buvo užšifruota, kad tai yra lenktynėms ruoštas modelis. Buvo pagaminti tik 39 automobiliai ir visi jų istorija itin spalvinga.

Septintojo dešimtmečio lenktynės nebuvo pati tinkamiausia vieta išlaikyti automobilį puikios būklės – dalis „250 GTO“ neteko originalių variklių, kiti – aliuminio kėbulų. Išlikę automobiliai yra trokštamas kolekcionierių grobis, todėl jų kainos aukcionuose išties įspūdingos. 2010 m. už tvarkingą „Ferrari 250 GTO“ Didžiosios Britanijos radijo laidų vedėjas Chrisas Evansas sumokėjo 12 mln. svarų (maždaug 47 mln. litų).

8. Volvo P1800 (1961)

Volvo P1800 (nuotr. newspress.co.uk)Volvo P1800 (nuotr. newspress.co.uk)

Kai kurie automobilių gamintojai atrodo tokie „rimti“, kad sunku juos įsivaizduoti gaminant sportinius modelius. Pirmuosius sportiškus kabrioletus „Volvo“ išleido dar penktajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, tačiau tai buvo pavieniai automobiliai, kurių serijinė gamyba nebuvo pradėta.

REKLAMA

1961 m. debiutavęs P1800  sukurtas pagal tiems laikams neįprasto tarptautinio projekto schemą: techninę automobilio dalį sukūrė patys švedai, dizainą suprojektavo italų studija „Frua“, o automobiliai iki 1964 m. buvo surenkami Didžioje Britanijoje. Stilingas, puikiai valdomas ir komfortiškas šis „Volvo“, tiesa sakant, nebuvo labai greitas. Modelį itin išgarsino aktorius Rogeris Moore'as, vairavęs baltą P1800 kupė kone kiekviename serialo „Šventasis“ epizode.

7. Maserati Ghibli (1966)

Maserati Ghibli (nuotr. newspress.co.uk)Maserati Ghibli (nuotr. newspress.co.uk)

1964 m. Turino automobilių parodoje dalyvavusios dizaino studijos „Carozzeria Ghia“ stende buvo demonstruojamas naujas modelis. Dviejų durų kupė autorius – talentingas jaunas italų dizaineris Giorgetto Giugiaro. Jis buvo naujasis kompanijos vyriausias dizaineris, dėl šios pozicijos neseniai palikęs kitą italų kompaniją „Bertone“. „Maserati“ atstovams taip patiko naujasis kupė, kad jie nusprendė pritaikyti naujausiam savo „gran turismo“ modeliui. Naująjį kupė varė galingiausias „Maserati“ V8 variklis, išvystęs apie 330 AG galią. Tai leido „Ghibli“ nuo 0 iki 100 km/h įsibėgėti greičiau nei per septynias sekundes ir pasiekti 250 km/h greitį.

REKLAMA

6. Chevrolet Corvette „Sting Ray“ (1963)

Chevrolet Corvette „Sting Ray“ (nuotr. newspress.co.uk)Chevrolet Corvette „Sting Ray“ (nuotr. newspress.co.uk)

1953 m. pasirodęs pirmos kartos „Corvette“ modelis per dešimt metų tapo tikra legenda, tačiau kad ir toks dailus buvo jo kėbulas galiausiai vis tiek atėjo laikas permainoms. Užduoties sukurti automobilį, kuris būtų dar įspūdingesnis nei puikiai vertinamas jo pirmtakas padedamas tuometinio „General Motors“ dizaino vadovo Billo Mitchello ėmėsi Larry Shinoda.

Kalbama, kad kuriant automobilį svarbiausi L. Shinodai buvo trys įkvėpimo šaltiniai. Pirmas, tai „Jaguar E-Type“ roudsteris, kurį vairavo B. Mitchellas. Antras ‒ 1959 m. automobilių lenktynėse JAV važiavęs paties Billo finansuojamas sportinis automobilis, žinomas „Mitchell Sting Ray“ pavadinimu. Na, ir trečias įkvėpimo šaltinis buvo B. Mitchello jūroje sugautas ryklys.

5. Ferrari 365 GTB/4 „Daytona“ (1968)

Ferrari 365 GTB/4 „Daytona“ (nuotr. newspress.co.uk)Ferrari 365 GTB/4 „Daytona“ (nuotr. newspress.co.uk)

Iliustruoti, koks užsispyręs buvo Enzo Ferrari užtenka vieno pavyzdžio ‒ „Ferrari 365 GTB/4 Daytona“. Po to, kai 1966 m. „Lamborghini“ pristatė novatoriškos konstrukcijos superautomobilį „Miura“ visas pasaulis kraustėsi iš proto dėl komponuotės su viduryje montuojamu varikliu. Logiška buvo tikėtis, kad „Ferrari“ atsakas bus analogiškos konstrukcijos modelis, bet taip neįvyko.

REKLAMA

Automobilio dizaino autorius Sergio Pininfarinos studijos dizaineris Leonardo Fioravanti. Išvydusiam „pliką“ 330 GTC važiuoklę jam kilo idėja „sekti jos linijas“, savo viziją jis išreiškė popieriuje, o eskizus pateikė S. Pininfarinai. Pastarajam dizaino idėja labai patiko ir jis pateikė pasiūlymą „Ferrari“. Taip atsirado dar vienas „Ferrari“ su priekyje montuojamu V12 tipo varikliu – „365 GTB/4“. 1967 m. populiariose JAV lenktynėse pasiektos trigubai pergalei pažymėti modelis taip pat buvo pramintas „Daytona“.

4. Toyota 2000GT (1967)

Toyota 2000GT (nuotr. Gamintojo)Toyota 2000GT (nuotr. Gamintojo)

Sukurtas bendromis „Toyota“ ir „Yamaha“ pajėgomis 2000GT publikai pirmą kartą buvo pristatytas 1965 m. Tokijo automobilių parodoje. Tiesa, iki gamybos pradžios sportinių modelių gerbėjams jo teko laukti dar dvejus metus. Stilingas kupė buvo revoliucinis modelis japonų automobilių gamintojams, kurie iki tol buvo žinomi kaip patikimų, bet neoriginalių nuobodaus dizaino modelių specialistai.

Didžiąją darbo dalį ruošiant kupė serijinei gamybai padarė „Yamaha“, tuo metu itin daug bendradarbiavusi su automobilių gamintojais. Konstrukcijos autorius ‒ vokiečių kilmės inžinierius Albrechtas von Goertzas, kuriam „Yamaha“ kompanija patikėjo sukurti dvivietį sportinį modelį „Nissan“ užsakymu. Buvo pagamintas pirmasis prototipas, tačiau užsakovai nusprendė atsisakyti projekto, tuomet „Yamaha“ su pasiūlymu kreipėsi į „Toyota“. Kompanijai automobilis patiko, tačiau pradinį dizainą nuspręsta šiek tiek pakeisti. Tai padaryti patikėta „Tyota“ dizaineriui Satoru Nozakiui.

REKLAMA

3. Mercedes-Benz 300SL „Gullwing“ (1954)

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (nuotr. newspress.co.uk)Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (nuotr. newspress.co.uk)

Tik nedaugeliui automobilių pavyksta pasiekti kultinį statusą, kuomet įvaizdis nekinta bėgant laikui ir „Mercedes-Benz 300 SL“ yra vienas iš jų. Niujorko automobilių parodoje 1954 m. publikai pristatytas dviejų durų sportinis kupė su žemu, elegantišku kėbulu ir į viršų pakeliamomis durimis labai greitai tapo vienu iš automobilizmo simbolių ir išliko juo iki šių dienų.

Automobilis buvo sukurtas sportinio „Mercedes“ modelio, dominavusio lenktynių trasose 1952 m. pagrindu. Žinomas W194 pavadinimu sportinis kupė tais metais laimėjo beveik viską: Le Mans 24 valandų lenktynes, „Grand Prix“ lenktynes Berne,  Eifelrenneno lenktynes Niurburgringe ir tradicines Meksikos „Carrera Panamericana“. Žmogus, kuris dabar įvardijamas kaip serijinio modelio iniciatorius buvo Maximilianas E. Hoffmanas. Oficialus „Mercedes“ importuotojas Amerikoje tvirtino, kad po karo atsigaunančiai rinkai labai reiktų pergalių lenktynių trasose įvaizdžiu išsiskiriančio modelio. Nepaisant to, kad automobilis buvo itin brangus, dizainas ir galia traukė turtingus pirkėjus, todėl per trejus metus buvo pagaminti 1,400 automobilių.

REKLAMA

2. BMW 507 (1956)

BMW 507 (nuotr. Gamintojo)BMW 507 (nuotr. Gamintojo)

Jei ketvirtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje pasirodęs „BMW 328“ buvo pirmas modelis, kuriuo bavarų kompanija pradėjo formuoti savo, kaip sportiškų ir stilingų automobilių gamintojo įvaizdį, tai 507 buvo itin svarbus tolimesnis žingsnis ta kryptimi. Prie jo atsiradimo serijinėje gamyboje labiausiai prisidėjo du asmenys – tai verslininkas Maximilianas E. Hoffmanas ir dizaineris Albrechtas von Goertzas.

1954 m. M. E. Hoffmanas įtikimo BMW parengti roudsterį, kuris užpildytų spragą tarp įspūdingo ir labai brangaus „Mercedes-Benz 300 SL“ bei pigų ir ne itin galingų „Triumph“ bei MG modelių. Didžiausias automobilių importuotojas JAV planavo, kad naujojo roudsterio kaina sieks apie penkis tūkst. dolerių, o pardavimo apimtys – maždaug penkis tūkst. automobilių per metus. Visgi dėl didelių BMW gamybos išlaidų 507 kaina buvo beveik dvigubai didesnė. Roudsteriai buvo parduodami nuostolingai, todėl 1956 m. pradėta gamyba buvo nutraukta vos po trejų metų. Per tą laiką buvo pagaminti tik 252 automobiliai, iš kurių iki mūsų dienų išliko apie 200.

1. Jaguar E-Type (1961)

Jaguar E-Type (nuotr. Gamintojo)Jaguar E-Type (nuotr. Gamintojo)

Jaguar E-Type (nuotr. Gamintojo)Jaguar E-Type (nuotr. Gamintojo)

Sakoma, kad grožis yra subjektyvi sąvoka, tačiau yra daiktų, kurie suteikia estetinį pasitenkinimą nesvarbu, kas į juos žiūri. Pavyzdžiui, „Jaguar E-Type“ gražiausiu pasaulyje automobiliu pavadinamas dažniau nei bet kuris kitas ‒ taip šį modelį po jo debiuto 1961 m. apibūdino ir pats Enzo Ferrari. Stiliumi ir dinamika modelis savo laiku niekuo nenusileido itališkiems superatomobiliams, tačiau kainavo gerokai mažiau. „Jaguar“ šis modelis buvo itin sėkmingas – per keturiolika jo gamybos modelių parduota daugiau nei 70 tūkst. skirtingų modifikacijų „E-type“.

REKLAMA

„E-Type“ gerbėjai 2011 m. mini šio automobilio 50 metų jubiliejų. Pagarbą tokia proga derėtų atiduoti ir nesenstančio automobilio stiliaus autoriui, automobilių ir lėktuvų dizaineriui iš Didžiosios Britanijos Malcolmui Sayeriui. Kaip pažymi automobilių žurnalistai ir dizaino specialistai, tokį modelio dizaino patrauklumą lėmė jo paprastumas. „Tai yra elementari forma, tokia paprasta, kad ją galėtų nupiešti šimpanzė, tačiau tuo pat metu tokia nepriekaištinga, jog grupė kompiuteriais ginkluotų dizainerių dirbtų visą amžinybę tam, kad pasiektų panašų rezultatą“, ‒ rašo žurnalistas Dennisas Tangas.

Užapvalinta priekinė ir galinė dalys, dominuojanti ovalo forma, ilgas variklio gaubtas ir kampuose išdėstyti ratai buvo to charakteringų to laikmečio bruožų maksimalaus panaudojimo viename automobilyje išraiška.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų