Septintus metus iš eilės permainingas elektroninės ir elektroakustinės muzikos erdves zonduojantis festivalis „Jauna muzika“ nė neketina sustoti ar sukti atgal prie muzikos, kurios sudėtyje nėra jokių neužgrūdintai klausai pavojingų „e“ priedų.

Net pesimistiškiausių globalių prognozių akivaizdoje jis nuosekliai laikosi savo kurso: pristatyti įvairiais technologiniais kanalais sklindančias „e“ ženklu pažymėtos muzikos naujoves ir idėjas, kurias savo ruožtu skleidžia nenuilstamai eksperimentuojantys elektroninės muzikos gamintojai – institucijos ir visų pirma asmenybės. Būtent joms šių metų „Jaunoje muzikoje“ skiriamas ypatingas dėmesys.

Penkiuose festivalio koncertuose (balandžio 21–25 d.) Šiuolaikinio meno centre pasirodys įvairių Europos šalių garso menininkai, atlikėjai ir kompozitoriai, kurių nesaisto griežti stilistiniai rėmai (nuo džiazo ir alternatyviojo roko iki elektroakustinių improvizacijų, post-click&cut, minimal house, noise, post-noise stilistikos ir audiovizualinių performansų), technologiniai apribojimai (kai kurie jų specialiai kuria sau tinkamas priemones) ar tapatybės vientisumas (dažnas turi net po kelis sceninius pseudonimus ir vienu metu kuria nieko bendra tarpusavyje neturinčią produkciją). Individualios išraiškos laisvė ir individualiems poreikiams pritaikytos technologijos – tokia galėtų būti viena vyraujančių šių metų „Jaunos muzikos“ temų.

REKLAMA

Dviejuose festivalio koncertuose – pirmajame ir paskutiniajame – pristatoma leidybinė kompanija „Raster-Noton“ (Vokietija) yra kaip tik viena iš tokių institucijų, kuriose susilieja naujausi meno ir mokslo laimėjimai su eksperimentais elektroninės muzikos, vizualiųjų menų ir dizaino srityje. Įvairius muzikos projektus, įrašus ir instaliacijas realizuojančios kompanijos kataloge – apie 70 albumų ir daugybė pripažintų menininkų. Kai kuriuos jau girdėjome ankstesniuose „Jaunos muzikos“ festivaliuose, tarp jų –Carsteną Nicolai, Ryojį Ikedą, Richardą Chartier, Franką Bretschneiderį ir kt. Šiemet pažintį su šios kompanijos veikla pratęs danų atlikėjas Pixel (Jonas Egeskovas) su šių metų vasarį pasirodžiusiu albumu „The Drive“ (balandžio 21 d.) ir prancūzas Kanding Ray (David Letellier) su pernykščiu albumu „Automne fold“ (balandžio 25 d.). Kitą daugeliui laisvai eksperimentuojančių menininkų itin patrauklų veiklos modelį siūlo lenkų atlikėjas Hubertas Napiórskis, įkūręs nepriklausomą įrašų kompaniją „Astipalea Records“ ir jos rėmuose plėtojantis įvairias savo muzikinės veiklos kryptis, pasivadinęs keliais skirtingais pseudonimais. Šįsyk Vilniuje jis koncertuos kaip Thaw – preparuotos, triukšmo, drone stiliaus ir konkrečiosios muzikos atlikėjas (balandžio 23 d.).

Festivalio programose taip pat jau ne vienerius metus šmėkščioja žmogaus sąveikos su skaitmeninėmis technologijomis, vadinamųjų „fizinių“, „kūniškų“ arba „lytimųjų“ sąsajų (physical/tangible interface) temos, taip tarsi bandant siūlyti alternatyvą jau tradiciniais tapusių (nešiojamųjų) kompiuterių dominavimui. Patį pirmąjį festivalio vakarą (balandžio 21 d.) turėsime unikalią progą iš arti išvysti ir išgirsti visiškai naujo tipo XXI a. elektroninį muzikos instrumentą – 2005 m. Barselonos Pompeu Fabra universiteto Muzikos technologijų grupės pristatytą „Reactable“. Tai interaktyvus muzikos instrumentas žaismingu pavadinimu (jį galima versti ir kaip „reaguojantį stalą“, ir kaip „gebantį reaguoti“), kuriuo grojama panašiai kaip dėliojamos vaikiškos „kaladėlės“ ant žaidimų stalo. Tik „kaladėlės“ čia nepaprastos – tai apie 40 skirtingų sintezatoriaus modulių, kurie ima švytėti pastatyti ant skaidraus stalviršio-ekrano ir skleisti garsus, sąveikaudami su kitais ant stalviršio esančiais objektais. Intuityvaus dizaino, „lengvai įkandamas“ naujokams ir nenuviliantis profesionalių atlikėjų, šis instumentas pastaraisiais metais pelnė daugybę apdovanojimų ir net aukščiausio lygio popžvaigždžių dėmesį.

REKLAMA

Nepaklusnumą „laptopų diktatūrai“ jau antri metai „Jaunoje muzikoje“ demonstruoja ir lietuvių DIISSC orkestras, atlikimui naudojantis kompaktinių plokštelių grotuvus, laikmačius, savotiškas grafines partitūras bei kitokią low techniką, ir sakantis griežtą „ne!“ nešiojamųjų kompiuterių viešpatavimui ir giliamintiškam spoksojimui į kompiuterio ekraną. Pirmasis kolektyvo albumas „D. O.“ neseniai pelnė Geriausio 2008 m. elektroakustinio kūrinio vardą Lietuvos kompozitorių sąjungos organizuojamuose geriausių kūrinių apdovanojimuose. Internete publikuotą jo versiją (www.archive.org/details/ca205_do) jau parsisiuntė 30 000 vartotojų visame pasaulyje. Šiemet festivalyje orkestras pristatys naują programą „Zipped and reemixxed“ (balandžio 22 d.). Pasak vieno iš kolektyvo narių, kompozitoriaus Jono Jurkūno, „tai bus muzikinio paveldo nuo Bacho, Ravelio iki Cage’o, Stockhauseno, Reicho, Merzbow ir kitų klasikų įkvėpta muzikinė kelionė, pasibaigianti Madonnos ir Michaelo Jacksono idiomų dvikova“. Keturių gan skirtingo braižo kompozitorių grupę vienija siekis kuo labiau tolti nuo kompiuterinių technologijų ir artėti prie „pieštuko ir trintuko“.

Tačiau turbūt labiausiai „žmogišku požiūriu į technologijas“ Europoje garsėja Amsterdame įsikūrusi institucija STEIM – Elektroinstrumentinės muzikos studija, keturis dešimtmečius skatinanti tiesioginių fizinių sąsajų kūrimą ir pelnydama pripažinimą kaip viena pažangiausių terpių naujoms gyvosios elektronikos koncepcijoms rastis. Su šios studijos kūrybinėse dirbtuvėse rezidavusių menininkų darbais „Jauna muzika“ supažindino jau prieš dvejus metus, o šiemet ji pristato projektą „We Love STEIM“ (balandžio 23 d.), skirtą studijos 40-mečiui. Jame dalyvausiantis kompozitorius ir balso menininkas Alexas Nowitzas (Vokietija) atliks savo kūrinius balsui ir gyvajai elektronikai, kurios rinkinį jis susikūrė pats iš STEIM programinės įrangos, kompiuterio ir dviejų „Wiimote“ valdiklių ir naudoja visuose savo vokaliniuose pasirodymuose. Kitas projekto dalyvis – Vilniuje jau viešėjęs Byungjun Kwonas (Pietų Korėja) – taip pat savo veiklą pradėjo kaip dainininkas ir dainų kūrėjas, tačiau „Jaunoje muzikoje“ atliks vieną naujesnių savo audiovizualinių kūrinių „Hypermetropia“, kuriame kameros ir projektoriaus pagalba garsas paverčiamas spalva ir šviesa. Projektas pristatomas bendradarbiaujant su Aušra Listavičiūte ir remiant STEIM bei Nyderlandų karalystės ambasadai Vilniuje.

REKLAMA

Žmogaus balsas ir jo deriniai su elektronika – palyginti mažai „Jaunos muzikos“ ištyrinėta niša. Šiemet ją papildys pirmą kartą festivalyje dalyvaujantis, įvairiausių žanrų eksperimentų nesibaidantis choras „Brevis“ (meno vadovas ir dirigentas Gintautas Venislovas), kuris atliks trijų jaunų lietuvių kompozitorių Ugnės Giedraitytės, Laimos Jedenkutės ir Mariaus Salyno specialiai festivaliui sukurtas kompozicijas chorui ir elektronikai (balandžio 24 d.). Kitame to paties vakaro projekte girdėsime lietuvių kilmės britų violončelinininko Antono Lukoszevieze inicijuotą programą. Ypatingą dėmesį avangardinei, eksperimentinei ir improvizacinei muzikai skiriantis violončelininkas jau nebe pirmus metus domisi lietuvišku avangardu ir rūpinasi jo sklaida pasaulyje. Pradėjęs nuo Jurgio Mačiūno ir Ryčio Mažulio, pernai jis užsakė kūrinius violončelei ir elektronikai trims minimalizmą ir asketizmą nuosekliai kultivuojantiems lietuvių kompozitoriams (Egidijai Medekšaitei, Justei Janulytei ir Ričardui Kabeliui) ir atliko jų premjeras Huddersfieldo šiuolaikinės muzikos festivalyje. „Jaunoje muzikoje“ girdėsime jų lietuviškas premjeras, papildytas Jurgio Mačiūno fliuksistiniu opusu, Arturo Bumšteino paskyrimu avangardo klasikai ir subtiliai „tarp eilučių“ bylojančia Mathew Adkinso kompozicija.

Festivalį užbaigs vienas žymiausių Suomijoje (ir visoje Skandinavijoje) elektronikos duetų – „Pink Twins“ (balandžio 25 d.). Brolių Vesos ir Juhos Vehviläinenų kūryboje susipina muzikinė ir vizualinė kūryba, o jų darbo medžiaga – vaizdų, garsų ir pojūčių nuotrupos, suskaidomos į smulkiausias daleles ir surenkamos į ritmų ir triukšmų konstrukcijas. „Jaunoje muzikoje“ duetas žada atlikti improvizaciją naujausios savo kūrybos pagrindu.

JAUNA MUZIKA 2009

Balandžio 21–25 d.

Šiuolaikinio meno centras, Vilnius

Festivalį rengia Lietuvos kompozitorių sąjunga

Festivalio partneriai: LR Kultūros rėmimo fondas, ŠMC, Nyderlandų karalystės ambasada Vilniuje

Festivalio televizija: „Lietuvos ryto“ televizija

Festivalio radijas: Opus 3

Festivalio informaciniai rėmėjai: „Entertainment Bank“

Festivalio vežėjas: „airBaltic“

Festivalio viešbutis: „Conti“

Festivalio rėmėjas: „Konferenta“

REKLAMA



Balandžio 21 d., antradienis, 19 val.

Pixel (Danija)

The Drive (2009)

Reactable (Ispanija)

Tęsdamas pažintį su įrašų kompanijos „Raster-Noton“ proteguojamais garso menininkais ir jų naujausia produkcija, festivalis „Jauna muzika 2009“ pristato šių metų vasarį išleistą naują danų atlikėjo Pixel (Jon Egeskov) albumą „The Drive“ Albumas sumanytas kaip įsivaizduojamas garso takelis autoriaus kelionei automobiliu po JAV. Veikiami žemų gitaros stiprintuvo gaudesių ir grįžtamuoju ryšiu sužadinamų triukšmų, jungiamų su takiais ritmais, klausytojai gali vaizduotis dykumas, cheminių ginklų gamyklas, grublėtą kraštovaizdį, raketų paleidimo aikšteles ir priemiesčių naktinio gyvenimo siautulį...

Patį pirmąjį festivalio vakarą klausytojai taip pat turės unikalią progą išvysti ir išgirsti visiškai naujo tipo XXI a. elektroninį muzikos instrumentą – 2005 m. Barselonos Pompeu Fabra universiteto Muzikos technologijų grupės pristatytą „Reactable“. Tai interaktyvus muzikos instrumentas žaismingu pavadinimu (jį galima versti ir kaip „reaguojantį stalą“, ir kaip „gebantį reaguoti“), kuriuo grojama panašiai kaip dėliojamos vaikiškos „kaladėlės“ ant žaidimų stalo. Tik „kaladėlės“ čia nepaprastos – tai apie 40 skirtingų sintezatoriaus modulių, kurie pastatyti ant skaidraus stalviršio-ekrano ima švytėti ir skleisti garsus, sąveikaudami su kitais ant stalviršio esančiais objektais. Intuityvaus dizaino, „lengvai įkandamas“ naujokams ir nenuviliantis profesionalių atlikėjų, šis instumentas pastaraisiais metais pelnė daugybę apdovanojimų ir net garsiausių pop dievaičių dėmesį.

Bilieto kaina: 30 Lt

Balandžio 22 d., trečiadienis, 19 val.

Diissc Orchestra (Lietuva)

Vytautas V. Jurgutis

Martynas Bialobžeskis

Antanas Jasenka

Jonas Jurkūnas

REKLAMA

Vaclovas Nevčesauskas – videoprojekcijos

Zipped and reemixxed (2009)

Nepaklusnumą „laptopų diktatūrai“ jau antri metai festivalyje demonstruojantis DIISSC orkestras, atlikimui naudoja kompaktinių plokštelių grotuvus, laikmačius, savotiškas grafines partitūras bei kitokią low techniką. Keturių gan skirtingo braižo kompozitorių grupę vienija siekis kuo labiau tolti nuo kompiuterinių technologijų ir artėti prie „pieštuko ir trintuko“. Pirmasis kolektyvo albumas „D. O.“ neseniai pelnė geriausio 2008 m. elektroakustinio kūrinio vardą Lietuvos kompozitorių sąjungos organizuojamuose geriausių kūrinių apdovanojimuose. Internete publikuotą jo versiją (www.archive.org/details/ca205_do ) jau parsisiuntė 30 000 vartotojų visame pasaulyje. Šiemet festivalyje orkestras pristatys naują programą „Zipped and reemixxed“. Tai muzikinė kelionė, įkvėpta muzikinio paveldo nuo Bacho, Ravelio iki Cage’o, Stockhauseno, Reicho ir Merzbow, pasibaigianti kone eschatologine Madonnos ir Michaelo Jacksono idiomų dvikova.

Bilieto kaina: 20 Lt



Balandžio 23 d.,ketvirtadienis, 19 val.

Thaw (Lenkija)

Hubert Napiórski – gyvoji elektronika

Piotr Olczak – videoprojekcijos

We Love STEIM (Nyderlandai)

Alex Nowitz – Voicescapes (2008)

Alex Nowitz – Studies for Self-Portrait (2008)

Byungjun Kwon – Hypermetropia (2008)

Lenkų atlikėjas Hubertas Napiórskis vadovaujasi daugeliui laisvai eksperimentuojančių menininkų itin patraukliu veiklos modeliu: jis įkūrė nepriklausomą įrašų kompaniją „Astipalea Records“ ir jos rėmuose plėtoja įvairias savo muzikinės veiklos kryptis, pasivadinęs keliais skirtingais pseudonimais. Šįsyk Vilniuje jis koncertuos kaip Thaw – preparuotos, triukšmo, drone stiliaus ir konkrečiosios muzikos atlikėjas, o jo pasirodymą lydės Piotro Olczako gyvai kuriamos videoprojekcijos.

Amsterdame įsikūrusi STEIM (Elektroinstrumentinės muzikos studija) jau keturis dešimtmečius skatina tiesioginių fizinių sąsajų kūrimą ir pelno pasaulinį pripažinimą kaip pažangiausių gyvosios elektronikos koncepcijų lopšys. Šiemet „Jauna muzika“ pristato projektą „We Love STEIM“, skirtą studijos 40-mečiui. Jame dalyvaujantis kompozitorius ir balso menininkas Alexas Nowitzas (Vokietija) atliks savo kūrinius balsui ir gyvajai elektronikai, kurios rinkinį jis susikūrė pats iš STEIM programinės įrangos, kompiuterio ir dviejų „Wiimote“ valdiklių. Kitas projekto dalyvis – Vilniuje jau viešėjęs Byungjun Kwonas (Pietų Korėja) – taip pat savo veiklą pradėjo kaip dainininkas ir dainų kūrėjas, tačiau „Jaunoje muzikoje“ atliks vieną naujesnių savo audiovizualinių kūrinių „Hypermetropia“, kuriame kameros ir projektoriaus pagalba garsas paverčiamas spalva ir šviesa. Projektas pristatomas bendradarbiaujant su Aušra Listavičiūte ir remiant STEIM bei Nyderlandų karalystės ambasadai Vilniuje.

REKLAMA

Bilieto kaina: 20 Lt

Balandžio 24 d., penktadienis, 19 val.

Anton Lukoszevieze – violončelė ir gyvoji elektronika (Jungtinė Karalystė)

Egidija Medekšaitė – Oscillum (2008)

Justė Janulytė – Psalms (2008)

Ričardas Kabelis – CCCC (2008)

Arturas Bumšteinas – Studie Zwei (2009)

Jurgis MačiūnasIn Memoriam to Adriano Olivetti (1962)

Mathew Adkins – Between lines (2008)

Choras “Brevis” (Lietuva)

Meno vadovas ir dirigentas Gintautas Venislovas

Ugnė Giedraitytė – Graduale (šokantiems balsams) (2009)

Laima Jedenkutė – Žvėris išeina į dykumą (2009)

Marius Salynas – Kregždėlaiškis (2009)

Žmogaus balsas ir jo deriniai su elektronika – palyginti mažai „Jaunos muzikos“ tyrinėta niša. Šiemet ją šalia STEIM dedikacijų užims i pirmą kartą festivalyje dalyvaujantis, įvairiausių žanrų eksperimentų nesibaidantis choras „Brevis“. Jis atliks trijų jaunų lietuvių kompozitorių specialiai festivaliui sukurtas kompozicijas chorui ir elektronikai.

Pirmajame to paties vakaro projekte girdėsime lietuvių kilmės britų violončelinininko Antono Lukoszevieze’s inicijuotą programą. Ypatingą dėmesį avangardinei, eksperimentinei ir improvizacinei muzikai skiriantis violončelininkas jau nebe pirmus metus domisi lietuvišku avangardu ir rūpinasi jo sklaida pasaulyje. Pradėjęs nuo Jurgio Mačiūno ir Ryčio Mažulio, pernai jis užsakė kūrinius violončelei ir elektronikai trims minimalizmą ir asketizmą nuosekliai kultivuojantiems lietuvių kompozitoriams (Egidijai Medekšaitei, Justei Janulytei ir Ričardui Kabeliui) ir atliko jų premjeras Huddersfieldo šiuolaikinės muzikos festivalyje. „Jaunoje muzikoje“ girdėsime jų lietuviškas premjeras, papildytas Jurgio Mačiūno fliuksistiniu opusu, Arturo Bumšteino paskyrimu avangardo klasikai „Studie Zwei“ ir subtiliai „tarp eilučių“ bylojančia Mathew Adkinso kompozicija.

REKLAMA

Bilieto kaina: 20 Lt

Balandžio 25 d., šeštadienis, 19 val.

Kangding Ray (Prancūzija)

Automne Fold (2008)

Pink Twins (Suomija)

Festivalyje užsimezgusią vokalo liniją pratęs muzikos, achitektūros ir audiovizualinių instaliacijų srityse dirbantis prancūzų menininkas Kanding Ray (David Letellier). Pagrindinė pernai „Raster-Noton“ išleisto jo antrojo albumo „Automne fold“ tema – vokalas, traktuojamas kaip žaliava, iš kurios formuojami ritmai, melodijos ir abstrakčios faktūros. Tai instrumentinis keturiolikos „sulankstytų“ takelių albumas – tarytum kinematografiška kelionė tarp „grūvo“ ir jausmų.

Festivalį užbaigs vienas žymiausių Suomijoje (ir visoje Skandinavijoje) elektronikos duetų – „Pink Twins“. Brolių Vesos ir Juhos Vehviläinenų kūryboje susipina muzikinė ir vizualinė kūryba, o jų darbo medžiaga – vaizdų, garsų ir pojūčių nuotrupos, suskaidomos į smulkiausias daleles ir surenkamos į ritmų ir triukšmų konstrukcijas. „Jaunoje muzikoje“ duetas žada atlikti improvizaciją naujausios savo kūrybos pagrindu.


Rašyti komentarą...
SKAITYTI KOMENTARUS (0)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų