TV3

Trumpam pajutę baltas Kalėdas, kai iš namų pasiekdavo žinutės apie jūrą ir saulę Nidoje, nes juk liepa – atostogų metas, judėjom piečiau link pietvakarinės Naujosios Zelandijos salos pakrantės – Fiordland nacionalinio parko.

Keliai/ pakelės – Dunedin

Slidinėdami tais pačiais keliais nuo Mt. Cook, nes dėl audros mūsų planuotas maršrutas žlugo, teko vykdyt planą B – važiuoti tolimesniu keliu per rytinę pakrantę į Fiordlando nacionalinį parką.  Vos nutolę nuo audros siaubiamo kalno keliasdešimt kilometrų dėjomės saulės akinius ir ranka bandėm prisidengti nuo į akis lendančių saulės zuikučių. Dairėmės į jau matytus vaizdus, tačiau visiškai tuo nesiskundėme, nes turbūt į baltas nuo saulės spindinčias snieguotas kalnų viršūnes ir žydrus ežerus, įsiterpusius tarp pilkų uolienų, gali žiūrėti ir žiūrėti. Ant kalnų besiganantys avukai alpinistai visai nekreipė dėmesio į pro šalį skriejantį „blue bird“ su keturiom kuprinėm. Avukams atrodė nerūpėjo ir ežerai bei kalnuotų viršūnių grožis, apsimuturiavę šilta vilna balti, juodi ir rudi avukai atrodė abejingi ir medžius lankstančiam vėjui, kuris bandė pavogti mūsų kepures, sustojus dar kartą pasigrožėti žydraisiais ežerais.

Fiordlandas, Naujoji Zelandija (nuotr. „Keturios kuprinės“) (nuotr. Gamintojo)Fiordlandas, Naujoji Zelandija (nuotr. „Keturios kuprinės“) (nuotr. Gamintojo)

Pakeliui prisipirkę daug įvairių vaisių iš pakelėse juos pardavinėjančių ūkininkų privažiavom Dunediną, kur ir nusprendėm daryti tarpinę stotelę. Miestas pasirodė didelis ir gyvas, nors jame tik apie 100 tūkstančių gyventojų. Kalnų pakalnės ir slėniai nusėti vienaaukščiais namais su žydinčiais sodais ir išpuoselėtais sodeliais kiek priminė turtingus JAV miestų gyvenamuosius rajonus.

Miestas be daugiaaukščių, iš vienos pusės skalaujamas vandenyno bangų ir kitos supamas kalnų, savo stačiomis gatvėmis ir pribarstytais namais atrodė visai jaukus ir komfortiškas gyventi. Vizualiai dėl mažo aukštingumo ir didelio ploto Dunedinas atrodė toks didelis. Centre prie ledainių būriavosi uniformuoti mokiniai, prie vokiško stiliaus geležinkelio pastato greitą maistą krimto studentai laukdami traukinių po paskaitų, tetos ir dėdės nardė po parduotuves iš jų išeidami pilnais krepšiais pirkinių, centre įsikūrę barai ir kavinės kvietė ragauti vietinio Steinlager alaus.  Susiradę kempingą ir sužinoję, kad keliai iki Te Anau kolkas atidaryti, ryte su besišypsančia saulyte leidomės į kelią.

Aplinka, žmonės, nuotaikos – Te Anau

Kuo labiau tolome nuo miesto, tuo rečiau išvysdavom kažkieno namus ar jų gyventojus, prasilenkiančių automobilių taip pat buvo ne gausybė. Jautėmės laukinėje gamtoje, apie žmogaus buvimą primindavo tik ant kalnų besiganančios avys, elniai ir pukuoto kailio karvės, leisdavusios spręsti, kad kažkur vis tiek gyvena žmogus. Vakarėjant pravažiuoti keli išpuoselėti miesteliai irgi nealsavo gyvybe, nusprendėm, kad čia žmonės turbūt gyvena gamtos ritmu, visiškai įsiliedami į harmoningą aplinką. Pakelėse stebėjome akį žavėjusius vaizdus, kurie yra sunkiai apibūdinami žodžiais, ir nekantraudami laukėm Fiordlando žemės.  Te Anau mus pasitiko ne pačiomis geriausiomis naujienomis – Milford Sound kelias uždarytas neribotam laikui. Priežastis – sniegas, kurio storis jau dabar siekia 70 cm ir rytoj dar žadama  45 cm. JUK ŽIEMA pietų pusrutulyje.

Minutėlei nukabinom nosis, tačiau akys vėl sužibo, kai sužinojome, kad į Doubtful Sound, brangesnį, bet geresnį ir gražesnės vietos turą, vietų yra po kelių dienų. Trumpam sniego dėka apsistojome kalnų apsuptame Te Anau miestelyje, kuriame gyvena 3000 gyventojų. Labai turistinis, tačiau visai jaukus miestukas nuo sniegingų kalnų atskirtas giliu ežeru. Pabraidžioję po ežero pakrantėse esančius krūmynus, apžiūrėję nacionalinio parko įkurtą paukščių oazę, kur, nors ir tikėjomės, neradom Kivio.

Vienas iš mūsų nenuleido rankų ir dar gerą valandėlę, kol kiti suposi ant medžio pakabintose supynėse, po krūmynus ant pirštų galiukų bandė ieškoti neskraidančio Naujosios Zelandijos simbolio. J Gana didelis paukštis įdomiu snapu, lenktu link žemės, sparčiai nyksta dėl žmogaus neatsargumo ir veiklos. Naminiai gyvūnai ir graužikai yra pagrindiniai šio unikalaus pukuoto paukščio priešai. Ne tik kiviui, bet ir kitiems nacionalinio parko informacijos centro paukščių kampelyje matytiems paukščiams gresia išnykimas.

Mėlynai juodas pukeko taip pat patenka į itin saugojamų sąrašą. Matytos vienintelės pasaulyje kalnų papūgos Kea irgi kenčia nuo nuolat juos maitinančių žmonių, kurie paukštį padaro visiškai priklausomą nuo aplinkos ir labiau pažeidžiamą. Visi informacijos centre gyvenantys paukščiai čia pateko dėl to, kad žmonės juos pasigavę laukinėje gamtoje bei priglaudę namuose ir kurį laiką laikę kaip naminį paukštį galų gale nusprendė jų atsikratyti. Jeigu Australija turi tiek paukščių, tiek žinduolių, kurie gyvena tik ten, tai Naujoji Zelandija garsi savo paukščių įvairove.

Doubtful Sound fiordas

Įsigyvenę į ramų miestelio ritmą vos nepramiegojom Doubtful Sound. Keletą kilometrų dardėję “kietos“ moteriškės vairuojamu autobusu galų gale sėdome į katerį, vairuojamą į Australijos gamtininką Steve panašaus dėdės. Saugodamiesi nuo žvarbaus vėjo apsimuturiavom visais turimais šilčiausias rūbais ir stovėdami ant denio stipriai laikėmės ne tik nuo vėjo, bet ir nuo prisėsti nuo grožio verčiančių vaizdų. Smailios snieguotos viršūnės, sniegą nešiojantys vėjo sūkuriai ir skaidriame ledinio vandens ežere atsispindintis aplinkinis reljefas. Dairėmės kelioms minutėms vis bėgdami į kajutę pailsėti nuo vėjo nekadėjo, skaičiavoj krioklius ir uolėtų krantų kampus, matavom viršūnių aukštį ir šypsojomės nuo viduje tvyrančio ramaus gėrio, kuris būna tik tada kai atsitinka kažkas gražaus ir mielo. Ramūs ir laimingi spėliopjome, kas laukia pačiame Doubtful Sound, jeigu jau pakeliui širdis apsalus nuo gamtos taip tiksliai ir tvarkingai sudėlioto grožio, kuris atrodo kiekviena smėlio smiltele ir kampuotu akmeniu turi savo tvarką ir prasmę.

Pakeliui aplankę antrą pagal dydį Naujosios Zelandijos požeminę hidroelektrinę, kurios statybos dar šeštame dešimtmetyje sukėlė daug diskusijų visuomenėje ir daugelį vietinių privertė kitaip pažvelgti į aplinkosaugos problemas. Judėjimas už kitokią elektrinę išsikovojo,kad visas regionas nebūtų užtvindynas vardan pigios elektros. Naujosios Zelandijos gyventojai labai aktyvūs ir sąmoningi aplinkosaugos atžvilgiu, daugelis stengiasi, kad jų valstybės unikali flora ir fauna būtų išsaugota, savanoriauja nacionaliniuose parkuose, rūšiuoja atliekas, atlieka visas įmanomas procedūras, kad tik egzistuojančios parazitinės rūšys neplistų į kitas teritorijas. Pavyzdžiui, keldamiesi iš pietinės salos į šiaurinę nuplauna valtis, dviračius, batus ir kitą įrangą, kuri galimai turėjo sąlytį su upių ar ežerų vandeniu, tam, kad iš šiaurės Europos atkeliavęs ir dabar daug problemų pietinės salos jautriai ekosistemai keliantis parazitas neplistų toliau į šiaurinę salą.

Iš elektrinės autobusu su grandinėmis kaustytais ratais per sniegingą, statų ir siaurą kelią leidomės iki Doubtful Sound. Nusileidę vieną metrą nusileisdavome penkis metrus žemiau pagal jūros lygį. Stebėdami nuo sniego apsunkusias eglių šakas ir kirsdami ne vieną sraunią kalnų upę įsiterpusią tarp kelių Puntukų dydžio riedulių nusileidome prie Doubtful Sound fiordo. Upės šioje Naujosios Zelandijos teritorijoje pavojingos ir nenuspėjamos, prasidėjus lietui ne vieną vaikštinėjantį turistą nuo tvinstančio vandens priverčia įlipti į medžius ir laukti gelbėtojų sraigtasparnio. Laukinė gamta čia tikroji šeimininkė.

Doubtful Sound stebėjome iš katerio, kuris palengva skrosdamas skaidrų vandenį leido atidžiai stebėti kiekvieną krantą. Vanduo šiame fiorde yra dvisluoksnis – apatinis sluoksnis sūrus jūros, povandeninių srovių atplukdomas iš jūros, ir gėlas pora metrų nuo paviršiaus, susidarantis nuo tirpstančio sniego ir lietaus, bėgančio nuo kalnų. Dėl šios gėlo vandens sudaromos optinės apgaulės ir didelio saulės pralaidumo koralai šiame fiorde auga labai negiliai ir gali būti plika akimi matomi iš valties. Stebėjome stačių šlaitų kalnus, bėgančius krioklius, kurių kryptį keisdavo stiprus vėjas, kai kurių vandenį net pakeldavo į viršų ir vandens srovė trykšdavo į dangų.

Nuo vandens lašelių vaivorykštės kriokliuose susidarydavo keliasdešimt lūžtančių mažų vaivorykščių, kurių spalvos persidengdavo ir tarsi vilnis plaukdavo su bėgančia vandens srove. Kalnas dengė kalną ir tik tarpekliuose matydavom kaip susigrupavusios smailios viršūnės stiebėsi į dangų leisdamos vėjui dūkti su viršūnių sniegu. Nesinorėjo tarti nei žodžio, tiesiog mėgautis aplinka su šiltos arbatos puodeliu rankoje. Gražioji Naujoji Zelandija.

Maistas

Maistą gaminomės patys, neragavom nei hamburgerių nei itališkos picos vieninteliam itališkam restorane miestelyje, kurio savininkas prieš daug metų atvažiavęs aplankyti šio tolimo pasaulio kampelio nebesugebėjo atsispirti jo grožiui ir pasiliko čia ilgam. Neragavom ir greito maisto, tokio populiaraus visoje valstybėje, tikimės dar rasti vietą, kur ragausime Naujosios Zelandijos jūros gėrybių ir pelėsinių sūrių. O maistą gaminomės visai skanų. Net į turą vežėmės savo linksmąjį juodą puodą, kur pasidarę makaronų su tunu ausim karpėm nuo skanumo.

Patarimas ne vežimas

Jeigu keliaujate žiemą, būtinai prieš tai susižinokite apie oro sąlygas keliuose, į bagažinę įsimeskite grandines padangoms ir, aišku, gerą nuotaiką, nes nesvarbu ką gamta gali iškrėsti, ji tokia nuostabi, kad negali pykti. J Jei keliaujate vasarą, yra labai gerų pasivaikščiojimų, apie kuriuos informaciją ir gerus topografinius vietovės žemėlapius galite gauti nacionalinio parko informacijos centre. Saugokitės per lietų patvinstančių kalnų upių. J

Pinigai (1 USD – 1,1 Naujosios Zelandijos dolerio)

Nakvynė:

Keturvietė kabina kempinge „Dunedin holiday Park“ Dunedin'e – 80 Naujosios Zelandijos dolerių

Keturvietė kabina kempinge „Te Anau Holiday Park“ – 72 Naujosios Zelandijos doleriai

Turas į Doubtful Sound – 125 Naujosios Zelandijos doleriai

Maistas:

Pagrindiniai maisto produktai porai dienų – apie 34 Naujosios Zelandijos dolerius