REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Neseniai internete žinomi šalies žmonės pradėjo dalintis kvietimu išbandyti arbatas, kurios per nepilną mėnesį leis atsikratyti nereikalingo svorio ir išvalys organizmą. Vilniaus Santarų klinikų gydytoja dietologė Evelina Cikanavičiūtė ragina neapsigauti – influenceriai nėra gydytojai, o stebuklingos arbatos svoriui numesti – nepadės.

Neseniai internete žinomi šalies žmonės pradėjo dalintis kvietimu išbandyti arbatas, kurios per nepilną mėnesį leis atsikratyti nereikalingo svorio ir išvalys organizmą. Vilniaus Santarų klinikų gydytoja dietologė Evelina Cikanavičiūtė ragina neapsigauti – influenceriai nėra gydytojai, o stebuklingos arbatos svoriui numesti – nepadės.

REKLAMA

Apie rinkoje vis pasirodančius naujus liekninančius produktus ir jų reklamą internetinėje erdvėje E. Cikanavičiūtė nuomonę išsakė savo „Facebook“ paskyroje.

„Yra įvairių nuomonių, kaip mes gydytojai dietologai turėtume reaguoti į įvairiausią su mityba susijusią informaciją viešojoje erdvėje.

Pirmoji – turėtume susitelkti tik į savo veiklą ir nekreipti dėmesio į visą srautą, nes tai beprasmiška ir labiau atrodo kaip mūsų pačių desperatiški verkšlenimai. (Arba iš pavydo čia viskas!)

REKLAMA
REKLAMA

Antroji – priešinga ir priekaištingai klausianti, kodėl mes tylim arba kalbam nepakankamai. (Juk jei nekalbėsit jūs - kalbės ir jūsų vietą užims kiti!)

REKLAMA

Trečioji – patys turime tapti to pačio srauto dalimi ir tiesiog sėkmingai užsidirbinėti pinigus. (Juk visi taip daro - kuo jūs prastesni!)

Ketvirtoji – iš dalies trečiosios piktesnis variantas - patys kalti, kad biznio nemokat daryti. Įsivaizduojat didžiais protais, kad negalit nei savo nesuprantamo daktariško žodyno supaprastinti, nei tekstų trumpesnių rašyti, nei laiko žurnalistams visada turėti, nei darbo etikos kartelės žemiau nuleisti. (Negalit - reiškia pinigų nenorit!).

Daugiausiai dėmesio vertos pirmoji ir antroji, nes pastarosios tarp mūsų ir mumyse nuolat konkuruoja priklausomai nuo entuziazmo, ankstesnių patirčių, laiko galimybių. Būna, prireikia kolegų stipresnio nei įprastai padrąsinimo ir palaikymo, nes niekada nesi tikras, kokie nekviesti bachūriukai gali įeiti į kabinetą. (#tikraistorija)“, – rašo ji.

REKLAMA
REKLAMA

Jaučiasi beviltiškai

Gydytoja dietologė priduria, kad kartais vis dėlto neperkalbamai pasirenka tiesiog patylėti, nes jaučiasi desperatiškai prieš nevaldomą srautą nekompetetingos, klaidingos ar klaidinančios informacijos.

„Prieš minią mitybos specialistais save besiskelbiančių asmenų, kurie prisistato žinias gilinę tūkstančiuose seminarų, kursų, paskaitų; kurių socialinių tinklų publikuojamų nuotraukų fone lyg (ne)tyčia paliktas koks nors laboratorinės diagnostikos pagrindų vadovėlis (neturiu supratimo, ką ten skaityti mitybos specialistui, kuris neturi teisės nei skirti, nei interpretuoti jokių kraujo tyrimų rezultatų); kurie įdeda kiekvieno išklausyto kelių valandų seminaro diplomą (anksčiau manikiūrininkės irgi labai mėgo nukabinėti kabinetų sienas); kurie nurašinėja (nenurodydami, jog cituoja) tekstus ir pateikia juos kaip savo (#bekomentarų); kurie vieną tos pačios kompanijos pseudoliekninantį produktą karštai reklamuoja, o kitą jau kritikuoja (o šventasis atsivertime!); kurie apskritai reklamuoja savo sekėjams įvairų šlamštą (nuo nanoškurliukų dulkėms valyti iki maisto papildų); kurie savo pseudoprofesiniams-finansiniams tikslams pasiekti naudoja savus vaikus; ir... šitas šiuo metu pats geriausias - kurie sugeba baigti dietetikos studijas kolegijoje ir tapti kvalifikuotais dietistais, bet pardavinėja organizmo valymo sultimis programas! (Tenka, tik apgailestauti, kad aukštasis mokslas visgi ne visagalis.)“, – aiškina ji.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Iškreiptas kūno kultas

Tačiau šįkart E. Cikanavičiūtės dėmesį atkreipė į socialiniuose tinkluose aktyvią grupę – influencerius arba nuomonės formuotojus, kurie į jokias su mityba susijusias profesijas nepretenduoja.

„Jie, kaip ir kai kurie mitybos specialistai, tiesiog reklamuoja viską – nuo tų pačių nanomazgočių iki sveikatai skirtų produktų. Tikrai suprantama, kad kai kurių iš jų tokia veikla yra vienintelis pajamų šaltinis ir nėra galimybių rinktis, ką reklamuoti, o su kuo visgi reikalų neturėti. Bet šįkart nustebino keli didelį autoritetą socialinėje erdvėje visose amžiaus grupėse turintys asmenys, kurie tikrai turi finansinę laisvę ir galimybę rinktis.

REKLAMA

Be to, jie yra išsilavinusios, brandžios ir, visada atrodė, tam tikrą vertybinį stuburą turinčios asmenybės. Ir nuoširdžiai nesuprantu, ar toks aklas bendradarbiavimas didelių pinigų ar žinių trūkumo rezultatas. (Visada galime pakonsultuoti ir net nemokamai!)

Pikta ir dėl to, kad kai kurie iš tų asmenų save pristato kaip socialiai atsakingus, užsiima labdaromis ir įvairiomis veiklomis nukreiptomis į jautrias asmenų grupės. Bet nepagalvoja (ar nenori pagalvoti), kad juos sekantys jauni žmonės arba žmonės susiduriantys su sveikatos problemomis, kurias žada išspręsti jų reklamuojami produktai, irgi yra informacijai jautri grupė. Jeigu kažkas bando išsakyti pastabas, atsakymai įprasti: aš vartoti nesiūlau, tik suteikiu informaciją – jūsų teisė rinktis; jeigu sergate, pasitarkite su gydytoju; jeigu jums diagnozuotas valgymo sutrikimas, nesekite manęs. Ir ties šiuo paaiškinimu nusvyra rankos.

REKLAMA

Neseniai viena tokių socialiai hiperatsakingų asmenybių aktyviai siūlė išbandyti badavimą, o sulaukusi kritikos tiesiog rekomendavo jos paskyros neprenumeruoti. Wow! Čia tas pats, kad alkoholikui rodyti, kalbėti ir siūlyti alkoholį, bet pasakyti jam: tu nematyk, negirdėk ir nepriimk mano pasiūlymo. Ar mes tikrai vienodai suprantam socialinę atsakomybę? Ypač kai kalbama apie dalykus neturint tam kompetencijų, nesuvokiant realios problemos masto ir neįvertinant rizikos sveikatai bei galimų pasekmių.

Taip, aš šios iki tol mane žavėjusios asmenybės nebeseku, nes šiurpai keliauja po kūną girdint tokius kliedesius iš išsilavinusio žmogaus ir nebegėda tampa svetima gėda. Bet daugybė žmonių, ypač jaunų, toliau seka ir tą informaciją sąmoningai ar ne siurbia į save. Toliau ir giliau vystomas kūno kultas, iškreiptas kūno vaizdo ir grožio suvokimas, kūno fiziologinių pokyčių ir senėjimo neigimas, iliuzija, jog egzistuoja auksinė piliulė ar stebuklingas metodas, kuris padės tai sustabdyti ar mažų mažiausiai suteiks nušvitimą. Žmonės užuot kreipiasi į psichologą ar, kai kuriais atvejais, prischiatrą, bando savo problemas spręsti socialiniame tinkle pasikonsultavęs su daktaru influenceriu. („Klauskite daktaro influencerio“, nes daktarai Google ir Yahoo jau beveik išleisti į pensiją)“, – tęsia ji.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Arbata nepadės sumažinti svorio

Gydytoja dietologė tikina, kad pastarųjų dienų srautas apie naują detoksikacijai skirtą produktą, jos nenustebino.

„Pastarųjų dienų srautas apie naują, bet ir eilinę detoxo programą ir siūlomą produktą nenustebino. Akivaizdu, kad ta kompanija rankų niekaip nenuleidžia ir sumažėjus vieno produkto paklausai greitai „sukuria“ tariamai naują. Bet iš esmės tai tas pats (...), tik kitoj rankoj. Pristatant produktus manipuliuojama teiginiais, kad mokslininkų sukurti, moksliniais tyrimais paremti, efektyvumu garsėjantys, natūralūs, unikalūs. Labai įdomus tas faktas, jog paskutinis produktas pristatomas kaip mokslininkų sukurtas, bet apie konkrečius mokslininkus neužsimenama. Ar mokslininkai ir jų universitetas sukūrę tokį stebuklą nenorėtų juo pasididžiuoti ir prisistatyti? Aš nebesikartosiu apie tai, kad jokie maisto papildai, arbatos, programos nepadės nei organizmo detoksikuoti/išvalyti, nei svorį sumažinti“, – rašo ji ir priduria, kad apie tai jau yra rašiusi anksčiau, o tekstą galite pamatyti čia.

REKLAMA

Jus apgaudinėja

„Mielieji, ar jūs suprantat, kad jus tiesiog ap...gaudinėja (norėtųsi rašyti kitą žodį, nes jis daug tikslesnis, bet tėvai skaito) ir be jokių skrupulų lupa iš jūsų pinigus? Jau ne iš vieno paciento girdėjau apgailestavimą, kad „nusipirkau tą reklamuotą produktą, bet nepadėjo“. Na, sakau, bent jau jūs kažkam padėjot. Žinau, kad vienoje iš platformų jau yra raginama reportinti mano paskyras. Istorija byloja, kad po tokių pasisakymų su kolegom esam sulaukę ir grasinimų, todėl nebūtų pirmas kartas. Kai manęs viešai ar asmeniškai klausia, ką aš galvoju apie visus mitybos specialistus ir influencerius bei jų veiklą – visada atsakau, kad gyvenam demokratinėje šalyje ir visi turi teisę po saule (beje, jų yra ir puikių). Turi teisę, kol tai nesukelia pavojaus žmogui ir jo sveikatai. Kai išgirstu raginimų, kad šiuo klausimu reikia kažką daryti, kažkaip spręsti – nuoširdžiai manau, kad niekas kitas, tik visuomenės švietimas gali tai sureguliuoti. Tad gerbdami mokslą švieskim, švieskimės ir švytėsim! Ir nebūkime lengvo biznio dalimi“, – linki ji.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų