Elektromobiliai (nuotr. Fotodiena/Domantas Pipas)

Elektromobiliai (nuotr. Fotodiena/Domantas Pipas)

Priemonių, kaip kovoti su klimato kaita ir aplinkos tarša ieško daugybė šalių. Ne išimtis ir Lietuva. Štai Seime užgimė pasiūlymas, kuriuo būtų skatinama įsigyti ekologiškesnius automobilius, tačiau eksperto teigimu, naujasis siūlymas veikiau primena viešųjų ryšių akciją, o ne rimtus ketinimus.

Aplinkos apsaugos komitete dirbantys „valstiečiai“ Virginija Vingrienė ir Kęstutis Mažeika numatė, kad nuo 2019 metų sausio būtų galima taikyti lengvatinį pridėtinės vertės (PVM) mokestį hibridinių variklių, o taip pat elektra ar kita atsinaujinančia energija varomoms transporto priemonėms ir jų remontui.

Pataisos numato, kad hibridinių variklių transporto priemonėms būtų taikomas 9 proc. PVM tarifas, o 5 proc. – visiškai ekologiškoms ar naudojančioms atsinaujinančią energiją transporto priemonėms. Siūloma, kad tokios pataisos galiotų iki 2025 metų.

REKLAMA

K. Mažeika tv3.lt komentuoja, kad tikimasi, jog toks žingsnis vairuotojus paskatintų įsigyti aplinkai draugiškesnius automobilius.

„Tai galbūt nėra pakaitalas (visų automobilių apmokestinimui – tv3.lt), bet suprantame, kad reikia žmonėms paskatinimo. Juo labiau, kad elektromobiliams ir kitiems atsinaujinančia energija varomiems automobiliams nėra infrastruktūros. Manoma, kad iki 2025 metų būtų galima sukurti tą infrastruktūrą ir tada jau žmonės patys imtų pirkti tuos automobilius“, – sako K. Mažeika.

Automobilių verslo ekspertas: politikai sau bando užsidirbti balus

Nepriklausomas automobilių verslo ekspertas Rokas Knyva naujienų portalui tv3.lt komentuoja, kad ekonomiškai žiūrint PVM lengvata skirta būtiniems, plataus vartojimo produktams, o tokie automobiliai – toli gražu ne pirmo būtinumo prekė. Jo nuomone, ir realios naudos šis pakeitimas neatneštų, nes vairuotojai šių automobilių nesirenka ne dėl kainos.

„Hibridiniai ir elektra varomi automobiliai sudaro minimalią dalį tiek naujų automobilių rinkos dalyje, tiek bendrame Lietuvos lengvųjų automobilių parke. Natūralu, kad tie keli šimtai papildomai nupirktų automobilių dėl lengvatos, turbūt, nedarytų jokios įtakos taršai. Gal vienam kitam tai galėtų turėti įtakos renkantis automobilį, bet ne tai lemia transporto priemonės pasirinkimą. Kaina svarbus dalykas, bet jei net šiandien pasižiūrėtume į tų gamintojų, kurie siūlo hibridus, tai jie sava kaina neišsišoka aukščiau kitų. Vadina ne tai lemia apsisprendimą pirkti ar nepirkti hibridinių automobilių“, – sako R. Knyva.

REKLAMA

Jo teigimu, niekas pasaulyje netaiko PVM lengvatų transporto priemonėms, tad pasiūlymas iš prigimties – ydingas. R. Knyvos nuomone, tokio pasiūlymo naudą jaustų tik politikai, pasiūlę šią idėją.

„Viešąja prasme uždėtų balus pasiūlymo iniciatoriams. Šis pasiūlymas, kokia forma dabar pateiktas, atrodo tik, kaip viešųjų ryšių akciją, balams sau uždirbinėti. Jis realios padėties niekaip nepakeis.

Beje, neabejoju, kad siūlymas nebus priimtas“, – teigia ekspertas.

Mažinant taršą siūlo mokesčius

Automobilių eksperto įžvalgomis, norint mažinti taršą reikėtų vadovautis kitų šalių naudojamais mechanizmais apmokestinant transportą.

„Dažniausiai transportas, kaip tarši priemonė, yra reguliuojamas tam tikrais taršos mokesčiais vienokia ar kitokia forma. Gali būti tiesiogiai, priklausant nuo darbo tūrio ar CO2 parametrų – šie dalykai tarpusavyje koreliuoja. Gali būti registracijos metu vienkartinis naudojimo mokestis, gali būti kasmėnesiniai, kasmetiniai, patys įvairiausi mokesčių mechanizmai. Bet tai yra tam tikri mokesčiai, kurie skirti konkrečiai transporto priemonei ir tada tokiu būdu valstybės pradeda reguliuoti, kokios transporto rūšys joms yra prioritetinės.

Tuomet jau lengvatos atsiranda būtent tokiems mokesčiams“, – pataria R. Knyva.

Pasak jo, net ir tinkamos infrastruktūros elektromobiliams išplėtimas tik laikinai padidintų susidomėjimą šiais automobiliais. Visgi geriausia priemonė – tam tikri mokesčiai.

REKLAMA

Tuo tarpu dabartinio pasiūlymo iniciatorius K. Mažeika tvirtina, kad įvedus visuotinį senų automobilių apmokestinimą, būtų paliestas jautriausias gyventojų sluoksnis.

„Jiems automobilis nėra prabangos dalykas, jie važiuoja nepramogauti kur nors, bet jiems tai darbo priemonė. Manau, nuskriaustume tą dalį žmonių ir tikrai neišspręstume tos problemos. Tik pagilintume. O ši priemonė paskatintų dalį viduriniojo sluoksnio gyventojų įsigyti elektromobilius ir taip prisidėti prie klimato kaitos mažinimo“, – sako parlamentaras.

Bet koks skatinimas turėtų naudos

Priešingą nuomonę turi dabartinis Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Vitaldas Milius. Jis tv3.lt portalui komentuoja, kad šiuo metu Lietuvos automobilių parką iš esmės sudaro 15 metų ar senesni automobiliai, tad bet koks apmokestinimas skatintų rinktis gal ir paprastesnius, bet naujesnius automobilius.

Jis neabejoja ir tuo, kad tokia lengvata turėtų naudos. Tiesa, labiau paskatintų elektromobilių, o ne hibridų įsigijimą.

„Hibridus ir taip perka neblogai, ypač jei pažiūrėtume į Vilnių. Elektromobiliai kadangi brangūs, dauguma valstybių naudoja kažkokias priemones skatindami ir lengvindami jų įsigijimą. Lietuvoje jau yra nemokamos stovėjimo aikštelės elektromobiliams, pakrovimai, galimybė važiuoti autobusų linijomis. Bet to nepakanka, nes kaina Lietuvoje dar per didelė. Tai bet kokia lengvata, valstybės parama žmogui ar įmonei, padedant įsigyti naują elektrinį automobilį būtų gera.

REKLAMA

Ar tai geriausias kelias, kad būtent taikyti PVM lengvatą, negaliu apsakyti. Yra buvę pasaulyje taikytų ir atšauktų PVM lengvatų, buvo taikoma ir tiesioginių kompensacijų sistema. Pavyzdžiui, Estijoje berods net pusę kainos kompensavo valstybė. Manyčiau bendrąja prasme, viskas, kas skatintų žmones važiuoti naujais ir ekologiškais automobiliais, yra sveikintina“, – komentuoja V. Milius.

Tačiau vien skatinant įsigyti tokius automobilius nereikėtų pamiršti apie infrastruktūrą. Pasak V. Miliaus, važinėjant elektromobiliu Vilniuje šiuo metu nekyla visiškai jokių problemų, tačiau tolėliau važiuojant susiduriama su iššūkiais, mat įkrovimo stotelių Lietuvoje nėra tiek daug. Skaičiuojama, kad jų šiuo metu visoje Lietuvoje yra 46.

Petras
2018-02-20 08:00:44
Prichvatizatoriaus švogeris valdžioj jau lenkia įstatymus savo giminių pusėn. Kolkas jie brangūs ir neparuošta įkrovimo stotelių,o Lietuvos dažnam mužikėliui nepasiekiami. Tai kodėl prisidengiant ekologija tokiais automobiliais nevažinėja LR valdininkai ir policininkai?
Atsakyti
[email protected]

Naujienų portalo tv3.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB All Media Lithuania sutikimo draudžiama.

Top Video

Olimpiečiai Vaida Žūsinaitė ir Ričardas Nekrošius – atvirai apie savo pažintį ir tikslus
DABAR RODOMA
Olimpiečiai Vaida Žūsinaitė ir Ričardas Nekrošius – atvirai apie savo pažintį ir tikslus
DABAR RODOMA
R. Karbauskis apie svajonę būti prezidentu: buvau vaikas, kai tai pasakiau
DABAR RODOMA
Gyventojai braškėse bei vaisuose randa adatų
DABAR RODOMA
Bėgančios sesės dvynės Monika ir Milda: norime kartu važiuoti į olimpines žaidynes
DABAR RODOMA
Jaunos moters drama: likti su lietuviu narkomanu ar vykti pas vaiko tėvą musulmoną?
DABAR RODOMA
Čempionų lygos starte – L. Messi „hattrick'as“
DABAR RODOMA
Lietuvos kunigai atskleidė ypatingų detalių apie popiežių: galime laukti netikėtų staigmenų
DABAR RODOMA
Išskirtiniai kadrai: Petro Gražulio apsilankymas Palangoje pas dukrą
DABAR RODOMA
Baikeris L. Baltrūnas papasakojo, ką reiškia gyventi su apykoje: pažeidimai kone kasdien
DABAR RODOMA
Vyras pateko į biurokratinę mėsmalę: sistema neleidžia elgtis žmoniškai
GAUK NEMOKAMĄ tv3.lt NAUJIENLAIŠKĮ Į SAVO PAŠTO DĖŽUTĘ:
UŽSISAKYTI
REKLAMA
Antikorupcas 2018-02-24 16:44:06
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Čia verslininkų (auto salonų) Juodos machinacijos per seimųnų tinklus. Senas automobilis ar naujas - jokio skirtumo, juk techniniai reikalavimai visiems vienodi, ir kalbėti apie senų automobilių taršą yra didžiausia nesąmonė. Ir kokiu pagrindu galima apmokestinti senesnius automobilius? Tik todėl, kad jie senesni? Bet čia groja korupciniai smuikai, reikia, kad pirktų daugiau naujus automobilius. Kaip sakant, ranka ranką plauna. O visos tos kalbos, tik noras mulkinti liaudį. Atseit ekologija, klimato kaita - absurdas. Tas pats ir su elektromobiliais. Užveža, bet mažai perka, nes nėra infrastruktūros, o ir kaina nerealiai didelė. Bandoma iškišti juos per Teleloto ir pan.   ATSAKYTI
Marke 2018-02-20 08:23:49
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Tie hibridai visai neekonomiski. Nes jau nudeveti grista,jie gerai tik kamsciuose..    ATSAKYTI
Petras 2018-02-20 08:00:44
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Prichvatizatoriaus švogeris valdžioj jau lenkia įstatymus savo giminių pusėn. Kolkas jie brangūs ir neparuošta įkrovimo stotelių,o Lietuvos dažnam mužikėliui nepasiekiami. Tai kodėl prisidengiant ekologija tokiais automobiliais nevažinėja LR valdininkai ir policininkai?   ATSAKYTI
Šildymas (nuotr. 123rf.com)
Centralizuotai šilumą Kaune tiekiančios bendrovės „Kauno energija“ nepagrįstai gautas 14,6 mln. eurų pajamas įmonė vartotojais grąžins per ketverius metus, mažindama šilumos ...
Važiavimo akimirkos (nuotr. Valdo Jaručio)
Elektromobilių įkrovimo stotelės bus rengtos dar keturiuose Lietuvos miestuose – Jonavoje, Klaipėdoje, Neringoje ir Panevėžyje. Tam skirta 282 tūkst. eurų Europos Sąjungos (ES) ...
Nekilnojamasis turtas (nuotr. 123rf.com)
Ekonomistų vertinimu, didžiųjų šalies miestų būsto rinkoje pastaruoju metu vyravo skirtingos nuotaikos. Sostinėje Vilniuje po ypač aktyvaus pavasario būsto rinka grįžo į ...
Šiukšlės (nuotr. A.Veryga)
Seimo konservatoriams nepavyko sustabdyti pataisų dėl atliekų deginimo jėgainių ateities priėmimo. Seimas ketvirtadienį balsuos, ar leisti Vyriausybei pakeisti sprendimus dėl ...
Čili pica (Fotodiena nuotr.)
Picerijų tinklą valdanti įmonė „Čili pica“ į valstybės biudžetą turės sumokėti per 73 tūkst. eurų mokesčių, baudų ir delspinigių, galutinai nutarė teismas. Lietuvos ...
REKLAMA

Top Video

Olimpiečiai Vaida Žūsinaitė ir Ričardas Nekrošius – atvirai apie savo pažintį ir tikslus
DABAR RODOMA
Olimpiečiai Vaida Žūsinaitė ir Ričardas Nekrošius – atvirai apie savo pažintį ir tikslus
DABAR RODOMA
R. Karbauskis apie svajonę būti prezidentu: buvau vaikas, kai tai pasakiau
DABAR RODOMA
Gyventojai braškėse bei vaisuose randa adatų
DABAR RODOMA
Bėgančios sesės dvynės Monika ir Milda: norime kartu važiuoti į olimpines žaidynes
DABAR RODOMA
Jaunos moters drama: likti su lietuviu narkomanu ar vykti pas vaiko tėvą musulmoną?
DABAR RODOMA
Čempionų lygos starte – L. Messi „hattrick'as“
DABAR RODOMA
Lietuvos kunigai atskleidė ypatingų detalių apie popiežių: galime laukti netikėtų staigmenų
DABAR RODOMA
Išskirtiniai kadrai: Petro Gražulio apsilankymas Palangoje pas dukrą
DABAR RODOMA
Baikeris L. Baltrūnas papasakojo, ką reiškia gyventi su apykoje: pažeidimai kone kasdien
DABAR RODOMA
Vyras pateko į biurokratinę mėsmalę: sistema neleidžia elgtis žmoniškai

TELEVIZIJA

×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų