REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
9
Elektromobiliai (nuotr. Fotodiena/Domantas Pipas)

Priemonių, kaip kovoti su klimato kaita ir aplinkos tarša ieško daugybė šalių. Ne išimtis ir Lietuva. Štai Seime užgimė pasiūlymas, kuriuo būtų skatinama įsigyti ekologiškesnius automobilius, tačiau eksperto teigimu, naujasis siūlymas veikiau primena viešųjų ryšių akciją, o ne rimtus ketinimus.

9

Priemonių, kaip kovoti su klimato kaita ir aplinkos tarša ieško daugybė šalių. Ne išimtis ir Lietuva. Štai Seime užgimė pasiūlymas, kuriuo būtų skatinama įsigyti ekologiškesnius automobilius, tačiau eksperto teigimu, naujasis siūlymas veikiau primena viešųjų ryšių akciją, o ne rimtus ketinimus.

REKLAMA

Aplinkos apsaugos komitete dirbantys „valstiečiai“ Virginija Vingrienė ir Kęstutis Mažeika numatė, kad nuo 2019 metų sausio būtų galima taikyti lengvatinį pridėtinės vertės (PVM) mokestį hibridinių variklių, o taip pat elektra ar kita atsinaujinančia energija varomoms transporto priemonėms ir jų remontui.

Pataisos numato, kad hibridinių variklių transporto priemonėms būtų taikomas 9 proc. PVM tarifas, o 5 proc. – visiškai ekologiškoms ar naudojančioms atsinaujinančią energiją transporto priemonėms. Siūloma, kad tokios pataisos galiotų iki 2025 metų.

REKLAMA
REKLAMA

K. Mažeika tv3.lt komentuoja, kad tikimasi, jog toks žingsnis vairuotojus paskatintų įsigyti aplinkai draugiškesnius automobilius.

„Tai galbūt nėra pakaitalas (visų automobilių apmokestinimui – tv3.lt), bet suprantame, kad reikia žmonėms paskatinimo. Juo labiau, kad elektromobiliams ir kitiems atsinaujinančia energija varomiems automobiliams nėra infrastruktūros. Manoma, kad iki 2025 metų būtų galima sukurti tą infrastruktūrą ir tada jau žmonės patys imtų pirkti tuos automobilius“, – sako K. Mažeika.

REKLAMA

Automobilių verslo ekspertas: politikai sau bando užsidirbti balus

Nepriklausomas automobilių verslo ekspertas Rokas Knyva naujienų portalui tv3.lt komentuoja, kad ekonomiškai žiūrint PVM lengvata skirta būtiniems, plataus vartojimo produktams, o tokie automobiliai – toli gražu ne pirmo būtinumo prekė. Jo nuomone, ir realios naudos šis pakeitimas neatneštų, nes vairuotojai šių automobilių nesirenka ne dėl kainos.

Hibridiniai ir elektra varomi automobiliai sudaro minimalią dalį tiek naujų automobilių rinkos dalyje, tiek bendrame Lietuvos lengvųjų automobilių parke. Natūralu, kad tie keli šimtai papildomai nupirktų automobilių dėl lengvatos, turbūt, nedarytų jokios įtakos taršai. Gal vienam kitam tai galėtų turėti įtakos renkantis automobilį, bet ne tai lemia transporto priemonės pasirinkimą. Kaina svarbus dalykas, bet jei net šiandien pasižiūrėtume į tų gamintojų, kurie siūlo hibridus, tai jie sava kaina neišsišoka aukščiau kitų. Vadina ne tai lemia apsisprendimą pirkti ar nepirkti hibridinių automobilių“, – sako R. Knyva.

REKLAMA
REKLAMA

Jo teigimu, niekas pasaulyje netaiko PVM lengvatų transporto priemonėms, tad pasiūlymas iš prigimties – ydingas. R. Knyvos nuomone, tokio pasiūlymo naudą jaustų tik politikai, pasiūlę šią idėją.

„Viešąja prasme uždėtų balus pasiūlymo iniciatoriams. Šis pasiūlymas, kokia forma dabar pateiktas, atrodo tik, kaip viešųjų ryšių akciją, balams sau uždirbinėti. Jis realios padėties niekaip nepakeis.

Beje, neabejoju, kad siūlymas nebus priimtas“, – teigia ekspertas.

Mažinant taršą siūlo mokesčius

Automobilių eksperto įžvalgomis, norint mažinti taršą reikėtų vadovautis kitų šalių naudojamais mechanizmais apmokestinant transportą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Dažniausiai transportas, kaip tarši priemonė, yra reguliuojamas tam tikrais taršos mokesčiais vienokia ar kitokia forma. Gali būti tiesiogiai, priklausant nuo darbo tūrio ar CO2 parametrų – šie dalykai tarpusavyje koreliuoja. Gali būti registracijos metu vienkartinis naudojimo mokestis, gali būti kasmėnesiniai, kasmetiniai, patys įvairiausi mokesčių mechanizmai. Bet tai yra tam tikri mokesčiai, kurie skirti konkrečiai transporto priemonei ir tada tokiu būdu valstybės pradeda reguliuoti, kokios transporto rūšys joms yra prioritetinės.

Tuomet jau lengvatos atsiranda būtent tokiems mokesčiams“, – pataria R. Knyva.

Pasak jo, net ir tinkamos infrastruktūros elektromobiliams išplėtimas tik laikinai padidintų susidomėjimą šiais automobiliais. Visgi geriausia priemonė – tam tikri mokesčiai.

REKLAMA

Tuo tarpu dabartinio pasiūlymo iniciatorius K. Mažeika tvirtina, kad įvedus visuotinį senų automobilių apmokestinimą, būtų paliestas jautriausias gyventojų sluoksnis.

„Jiems automobilis nėra prabangos dalykas, jie važiuoja nepramogauti kur nors, bet jiems tai darbo priemonė. Manau, nuskriaustume tą dalį žmonių ir tikrai neišspręstume tos problemos. Tik pagilintume. O ši priemonė paskatintų dalį viduriniojo sluoksnio gyventojų įsigyti elektromobilius ir taip prisidėti prie klimato kaitos mažinimo“, – sako parlamentaras.

Bet koks skatinimas turėtų naudos

Priešingą nuomonę turi dabartinis Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Vitaldas Milius. Jis tv3.lt portalui komentuoja, kad šiuo metu Lietuvos automobilių parką iš esmės sudaro 15 metų ar senesni automobiliai, tad bet koks apmokestinimas skatintų rinktis gal ir paprastesnius, bet naujesnius automobilius.

REKLAMA

Jis neabejoja ir tuo, kad tokia lengvata turėtų naudos. Tiesa, labiau paskatintų elektromobilių, o ne hibridų įsigijimą.

„Hibridus ir taip perka neblogai, ypač jei pažiūrėtume į Vilnių. Elektromobiliai kadangi brangūs, dauguma valstybių naudoja kažkokias priemones skatindami ir lengvindami jų įsigijimą. Lietuvoje jau yra nemokamos stovėjimo aikštelės elektromobiliams, pakrovimai, galimybė važiuoti autobusų linijomis. Bet to nepakanka, nes kaina Lietuvoje dar per didelė. Tai bet kokia lengvata, valstybės parama žmogui ar įmonei, padedant įsigyti naują elektrinį automobilį būtų gera.

Ar tai geriausias kelias, kad būtent taikyti PVM lengvatą, negaliu apsakyti. Yra buvę pasaulyje taikytų ir atšauktų PVM lengvatų, buvo taikoma ir tiesioginių kompensacijų sistema. Pavyzdžiui, Estijoje berods net pusę kainos kompensavo valstybė. Manyčiau bendrąja prasme, viskas, kas skatintų žmones važiuoti naujais ir ekologiškais automobiliais, yra sveikintina“, – komentuoja V. Milius.

Tačiau vien skatinant įsigyti tokius automobilius nereikėtų pamiršti apie infrastruktūrą. Pasak V. Miliaus, važinėjant elektromobiliu Vilniuje šiuo metu nekyla visiškai jokių problemų, tačiau tolėliau važiuojant susiduriama su iššūkiais, mat įkrovimo stotelių Lietuvoje nėra tiek daug. Skaičiuojama, kad jų šiuo metu visoje Lietuvoje yra 46.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų