REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nuosavu transportu važinėjantys jau turėjo pastebėti, kad per pastaruosius dvejus metus kaina vis stiebėsi į viršų. Šiais metais taip pat prognozuojama, kad kuro kainos augs. Ne vien dėl naftos brangimo, bet ir dėl padidėjusio akcizo.

Nuosavu transportu važinėjantys jau turėjo pastebėti, kad per pastaruosius dvejus metus kaina vis stiebėsi į viršų. Šiais metais taip pat prognozuojama, kad kuro kainos augs. Ne vien dėl naftos brangimo, bet ir dėl padidėjusio akcizo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Lietuviškų degalinių sąjungos vykdantysis direktorius Vidas Šukys atskleidė, kad kol kas padidėjusioje degalų kainoje dar nenugulė didesnis akcizas. Mat kol yra atsargų, tol ir sena kaina. Poveikis turėtų pasijausti sausio viduryje ar sausio mėnesio gale.

REKLAMA

Tačiau prie šio augimo toliau, prognozuojama, dėsis brangstančios naftos kaštai.

Naftos brangimas lietuviams – aktualus

SEB banko vyriausiasis ekonomistas Tadas Povilauskas prognozuoja, kad šių metų kainų BRENT naftos vidurkis bus 60 JAV dolerių už barelį. Visgi jau šiomis dienomis kaina svyruoja apie 68 JAV dolerius už barelį.

Pasak jo, pasaulio ekonomika auga ir stiprėja, tad atsiranda noras investuoti į žaliavas, dėl to ir kainos svyravimai didesni. Visgi, prognozuojant kainą mėnesį į priekį, nemanoma, kad ji pakils aukščiau 70 JAV dolerių už barelį.

REKLAMA
REKLAMA

„Tai gal artimiausias kelias savaites nebrangs, bet apskritai žaliavų kainų brangimas yra paskutinis indikatorius, kad ekonomika pasaulyje bujoja. Tai kiek ji bujoja, tiek ir kaina žaliavų gali augti.

Nenoriu blogojo 2007–2008 metų varianto, kai nafta labai smarkiai ėjo į priekį ir tai buvo vienas iš tų pasaulinę krizę iššaukusių elementų. Kai tokie disbalansai, smarkiai iššokanti naftos kaina, tai neigiamai veikia ekonomiką. Bet tikimės, kad šiais metais taip nebus. Yra svertų, jeigu OPEC ir Rusija atrištų naftos gavybos ribojimą, ji greitai sugrįžtų žemiau 60 JAV dolerių už barelį“, – nurodo ekonomistas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jis prideda, kad dalį pyrago atsiriekia ir atsinaujinanti energetika, tad priežasčių, dėl ko naftos kaina galėtų šoktelėti iki 140 JAV dolerių už barelį – mažai.

Visgi Lietuvos gyventojams, kiek gi brangs nafta turėtų būti aktualu, nes tai darys įtaką ir degalų kainai. Panašu, kad šiais metais kuras kainuos vidutiniškai 5 proc. daugiau nei pernai.

„Praeitų metų BRENT naftos kainos vidurkis buvo apie 55 JAV doleriai už barelį, dar praeitais apie 45. Šiais metais jei 60 JAV dolerių kainos vidurkis bus, ar dar aukščiau, tai daro įtaką tiesiogiai degalų kainoms. Paskaičiuokime, jei žaliavinė naftos kaina šiais metais bus apie 10–15 proc., nafta brangesnė nei prieš metus, tai degalų kaina kažkur apie 5 proc. gali būti didesni nei prieš metus. Tai nėra labai mažai, nes degalai vienas didesnių komponentų skaičiuojant infliaciją“, – komentuoja T. Povilauskas.

REKLAMA

Daugiau baiminamasi vidinių veiksnių, kurie paveiks kainą

Lietuviškų degalinių sąjungos vykdantysis direktorius Vidas Šukys nurodo, kad dyzelino kuro kainos padidėjimas yra surištas ir su akcizų pasikeitimu, nors kol kas tai ir nepasiekė degalinių, nes dar prekiaujama su senu akcizu.

„2 centų akcizas, jei su PVM galutinis gausis apie 2,5 cento, nes akcizas prieš PVM dedasi. Žemės ūkiui kuris naudoja nemažai, galutiniu atveju 4,5 cento pakyla, tai yra nemažai. Tai manyčiau, kad ties mėnesio viduriu turėtų tie dalykai apsiversti, ir tada dar matysime, kokia tai dienai naftos kaina bus. Tada ir susiformuos galutinė kaina. Tie dabartiniai pakylimai degalinėse, kuriuos galbūt pastebėjo mūsų gyventojai, tai susieti su naftos kainos pasikeitimu, kuris buvo labai ženklus per pastaruosius du mėnesius“, – nurodė V. Šukys.

REKLAMA

Jis pastebi, kad nėra tendencijos, kad pakilus naftos kainai doleriu, ir degalų kaina pakiltų tiek pat.

„Galutinė produkto kaina skaičiuojasi ne nuo žalios naftos kainos, bet dar yra produkto pardavimo kaina, kurią reglamentuoja visiškai kita rinka, kitos biržos. Mes jas irgi stebim. Ir galutinis atvejis gaunasi išskaičiuotina ta kaina. Kaip ir dabar, jei nafta tiek pabrango, nereiškia, kad degalai proporcingai pabrango. Jei nėra paklausos pasaulinėje rinkoje dyzelino, tai tikrai tiek nekels“, – sako V. Šukys.

Jis prognozuoja, kad jei vidutiniškai šiais metais naftos kaina pasieks 70 dolerių už barelį, tai kuro kaina gali būti ir didesnė nei 5 proc. Tačiau daug labiau nenuspėjama įtaka kainai gali kilti dėl vidinių Lietuvos politikos veiksnių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Mane neramina, kaip vidaus Lietuvos rinkoje kaina formuojasi. Valstybės vadovai nekreipia dėmesio į vartotojų ir pardavėjų pastabas dėl to, kad ir tas akcizas netikslingai pakeltas, ir vėl kalbos, kad papildomai biologinius priedus reikia maišyti dyzelinui, kas vėl kainą gali pakelti tam tikrų mėnesių (lapkričio, spalio, balandžio) periodu iki 2–2,5 centu. Tai 7 proc. trims mėnesiams padaugėtų to priedo, kas gali daryti kainai. Tai tik neseniai gavome raštą iš Energetikos ministerijos, dar atstovausime ir bandysime keisti.

Tai yra užslėpti ekonominiai vidiniai parametrai, kurie mūsų vidinėje ekonomikos rinkoje gali padaryti tokių pakeitimų, kurių ir ekonomistai negali nuplanuoti“, – teigia jis.

REKLAMA

Lietuviškų degalinių sąjungos vykdantysis direktorius dalinasi senesniais duomenimis. Štai 2016 metų sausio 2 dieną dyzelio kaina Lietuvos degalinėse siekė 0,94 Eur, benzino – 1,05 Eur. 2017 metų sausio 3 dieną dyzelio kaina – 1,04 Eur, benzino – 1,13 Eur. O 16 dieną dyzelio kaina – 1,08 Eur, benzino – 1,17 Eur.

Sausio 10 dienos „Circle K“ degalinės duomenimis dyzelio kaina – 1,14 Eur, o benzino – 1,22 Eur. Tad kuro kaina yra maždaug 10 centų didesnė.

Pasak V. Šukio, sausio–vasario mėnesį, kada rinka pradeda atsigauti, judėti transportas, tada kuro poreikis didėja ir tai taipogi turi įtakos kainai.

REKLAMA

Naftos kainos didėjimas persivers per skirtingus sektorius

Analitikas T. Povilauskas prideda, kad kuro kainų efektas jausis ir kitų produktų kainoje. Mat tam įtakos turės padidėję logistikos kaštai. Visgi tai neturėtų ženkliai jaustis.

„Jei lygintume su praeitų metų visu vidurkiu tai tie 5 proc. neigiamai veikia tą mūsų vartojimą. Degalų kainos bus vienos iš tų, besitęsiančių infliacijos elementų.

Žymaus didėjo nesakyčiau, kad bus maisto produktuose. Nes praeitais metais degalai Lietuvoje brango apie 10 proc. tai šiais metais tas augimas, tikimės, bus lėtesnis, nes naftos didmeninė kaina labiau augo. Didesnės įtakos nei pernai neturėtų kuro kainos daryti“, – mano analitikas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Įtaka gali atsispindėti ir komunaliniuose mokesčiuose. Anot T. Povilausko, kartu juda ir gamtinių dujų kaina. Tad nors elektros, gamtinių dujų kainos yra reguliuojamos ir nustatytos.

„Elektros kaina šiems metams sumažėjus, gamtinių dujų buitiniams vartotojams irgi. Bet jei tokios naftos kainos laikosi, ir gamtinės dujos kainuoja brangiau, tada klausimas kaip po pusmečio tos kainos atrodys.

Šildymui turi dar įtakos taip pat, nes yra likusių, kas ne vien biokuru šildosi, bet ir gamtinėmis dujomis. Tai ir kirstų per šildymo sąskaitas. Bet reikia palaukti, kiek iš tikro laikysis naftos kaina. Paskutiniu metu ji užbrango, bet nesinori tikėtis, kad ir toliau kils. Vis dėlto, jei tokia kaina bus dar mėnesį ar du, tai ir per šildymo sąskaitas pradės jaustis“, – sako T. Povilauskas.

Šiuo metu BRENT nafta kainuoja 69 JAV dolerius už barelį.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų