Techninė apžiūra  (nuotr. newspress.co.uk)

Techninė apžiūra (nuotr. newspress.co.uk)

2015-ųjų kilęs bene didžiausias skandalas automobilizmo istorijoje, kai viešumon iškilo faktai apie „Volkswagen AG“ koncerno į beveik 11 mln. „Audi“, „Porsche“ ir „Volkswagen“ sumontuotą programinę įrangą, padedančią apgauti taršą matuojančius prietaisus, palietė ir Lietuvą. Suskaičiuota, kad mūsų šalyje yra beveik 7000 tokiu įžūliu būdu „patobulintų“ mašinų su EA189 kodu pažymėtais varikliais: 5099 lengvieji ir 1692 komerciniai automobiliai.

REKLAMA

Visų jų savininkai gavo kvietimus apsilankyti firminiuose servisuose ir perprogramuoti variklio valdymo blokus. Kiek žmonių sureagavo į tokius laiškus, kol kas tikslių duomenų nėra. Tačiau besidominčių, ar neatlikus šių darbų nekils problemų eilinės techninės apžiūros (TA) metu, skaičius gerokai padidėjo. Į šį klausimą atsako Techninių ekspertizių įmonės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

„Visų pirma reikia pabrėžti, kad tas parametras – azoto oksidų (NOx) kiekis išmetamosiose dujose, tapęs vadinamojo „Dyzelgeito“ ašimi, techninės apžiūros metu nei vienoje Europos šalyje nebuvo ir nėra matuojamas. To net teoriškai padaryti nėra galimybių, nes šie cheminiai junginiai fiksuojami laboratorijose, naudojant specialią aparatūrą. Ką ir kaip privalu tikrinti atvykus į techninės apžiūros centrą, labai tiksliai apibrėžia galiojantys teisės aktai. Kol kas juose nėra padaryta jokių pataisų ir nenumatyta jokių naujų reikalavimų, todėl bent jau artimiausiu metu azoto oksidų kiekiai nebus matuojami“, – pabrėžė R. Vėlavičius.

Svarstoma specialiai tikrinti kai kuriuos automobilius

„Transporto studijų“ ekspertas taip pat akcentavo, kad nėra svarstomos galimybės techninės apžiūros metu tikrinti ar EA189 kodu pažymėtus variklius turintys automobiliai apsilankė „Volkswagen AG“ koncerno atstovybėse, pasirūpino variklio valdymo bloko perprogramavimu ir gavo atitinkamus atitikties sertifikatus ar įrašus serviso knygelėse. Nors klientams išsiuntinėtuose laiškuose pažymima, kad „šią techninė priemonę atlikti būtina“, mašinų savininkams garantuojama, jog bet kokiu atveju automobiliai yra „techniškais saugūs ir tinkami važinėti viešojo eismo keliais“, taip pat kad nekils jokių kliūčių su automobilio registracija. Kitaip tariant nenumatoma nei „botago“, nei „pyrago“ – ar keisti variklio kompiuterio programą priklauso nuo kiekvieno žmogaus sąmoningumo ir geranoriškumo. „Ar automobilis atitinka galiojančius aplinkosaugos reikalavimus dėl išmetamų teršalų kiekio, tikrinama automobilį registruojant pirmą kartą, tai yra, suteikiant leidimą dalyvauti viešajame eisme, ir tai yra daroma analizuojant gamintojo išduotus dokumentus – atitikties liudijimą, paprastai vadinamą „COC‘u“ (Certificate of Conformity). Jei automobilis turi galiojantį „COC‘ą“, registravimui nėra jokių kliūčių. „Dyzelgeito“ atveju šis dokumentas gautas pateikus neteisingus duomenis, tačiau, remiantis turimomis žiniomis, jų niekas nesiryžo pripažinti negaliojančiais. „Volkswagen AG“ koncernas su kontroliuojančiomis institucijomis susitarė, kad problema bus sprendžiama perprogramuojant nemokamai variklio valdymo blokus – tai padarius teršalų emisija turėtų atitikti normas. Tačiau prievolės automobilių savininkams pasirūpinti šia operacija, bent jau mūsų šalyje, nėra, todėl nėra pagrindo techninės apžiūros metu iš žmonių kažko reikalauti“, – teigė R. Vėlavičius.

REKLAMA

Lietuvoje nėra jokios transporto parko formavimo politikos

Atkreiptinas dėmesys, kad keisti tokią padėtį – kontroliuoti ar „dyzelgeito“ automobiliai buvo tinkamai sutvarkyti – būtų galima Valstybinei transporto inspekcijai priėmus atitinkamus nutarimus. Kita vertus Lietuvoje lig šiol apskritai nebuvo ir nėra jokios transporto parko formavimo politikos: valstybei vienodomis sąlygomis leidžia įvežti ir registruoti tiek itin taršias, tiek itin „žalias“ mašinas. Todėl būtų mažų mažiausiai keista, jei prieš „Audi“ ar „Volkswagen“ automobilių savininkus, nereaguojančius į koncerno atstovų raginimus perprogramuoti variklių valdymo blokus, būtų griebiamasi kokių nors sankcijų.

Aplinkosaugos specialistai bei medikai akcentuoja, kad transportas vis dar yra vienas didžiausių oro teršėjų, o gyventojų sergamumo bei mirtingumo struktūroje lėtinės neinfekcinės plaučių ligos tarp kitų ligų yra trečioje-penktoje vietoje. Būtinybę pažaboti mažinti azoto oksidus (NOx) specialistai laiko itin svarbia, nes ši medžiaga neigiamai veikia nervų sistemą, mažina kraujospūdį. NO reaguodamos su deguonimi sudaro labai nuodingas dujas NO2, kurios dirgina viršutinius kvėpavimo organus, sukelia kosulį, ašarojimą, didesnės koncentracijos veikia plaučius ir gali būti mirties priežastimi. 

GAUK NEMOKAMĄ tv3.lt NAUJIENLAIŠKĮ Į SAVO PAŠTO DĖŽUTĘ:
UŽSISAKYTI
REKLAMA

Nėra komentarų

Reidas Vilniuje - įkliuvo girtas už greitį nuotr. Broniaus Jablonsko
Naktį Vilniaus centre gaudydami leidžiamo greičio viršytojus Vilniaus kelių policijos pareigūnai sučiupo visai girtą vairuotoją. Jis sustabdytas vien dėl to, kad smarkiai ...
Padangų montavimas  (nuotr. Fotodiena.lt/Audriaus Bagdono)
Kada žinoti, jog atėjo metas keisti padangas? Draudėjų teigimu, ne pirmasis sniegas turi tapti signalu pasikeisti vasarines automobilio padangas į žiemines. Tai turi lemti ...
Automobilio nuoma
Automobilis – ne tik neatsiejama kasdienybės dalis vairuotojams, bet taip pat ir vienas patogiausių ir greičiausių būdų keliauti. Tarp keliautojų vis labiau populiarėjanti ...
Pasivažinėjimas dviračiais (nuotr. Fotodiena.lt)
Dviratininkai – viena pažeidžiamiausių eismo dalyvių grupių. Greitai manevruojančių bei dažnai važiuojamaja kelio dalimi riedančių dviračių vairuotojų turėtų nepamiršti ne ...
Privalomi daiktai automobilyje
Būti pasiruošus bet kam – toks patarimas galioja aprūpinant savo automobilį būtiniausiais daiktais. Vienus jų privaloma turėti pagal įstatymus, o kitus – ekspertų teigimu ar ...
REKLAMA

Top Video

Lietuvos sinoptikai skelbia, kad iškris pirmosios snaigės
DABAR RODOMA
Lietuvos sinoptikai skelbia, kad iškris pirmosios snaigės
DABAR RODOMA
Masinė motociklininkų avarija Vilniuje: kraupiai žuvo jaunas vairuotojas
DABAR RODOMA
Motinos su vežimėliu vos nepražudė užkritęs langas
DABAR RODOMA
Didmiesčiuose iš pogrindžio lenda fašistinės grupuotės
DABAR RODOMA
Marijampolėje bręsta ekologinė katastrofa – šiukšlės užtvindys miestą
DABAR RODOMA
Maištavę socdemai - senbuviai patys palieką partiją
DABAR RODOMA
Lietuviai perka tik pigiausias prekes?
DABAR RODOMA
Bandymas išsklaidyti įtampą: Linas Kleiza skėlė juokelį Vilniaus savivaldybėje
DABAR RODOMA
Šmaikštų klausimą uždavęs S. Prūsaitis sulaukė dar suktesnio suvalkietės atsakymo
DABAR RODOMA
Lietuvoje - ypač grėsminga žinduolių rūšis

Televizija

Į viršų