REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nuo garsiojo „Titaniko“ katastrofos 1912 metais iki prieš 30 metų įvykusios avarijos Černobylio atominėje elektrinėje – technologijos yra ne kartą nuvylusios savo kūrėjus.

Nuo garsiojo „Titaniko“ katastrofos 1912 metais iki prieš 30 metų įvykusios avarijos Černobylio atominėje elektrinėje – technologijos yra ne kartą nuvylusios savo kūrėjus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tačiau ir šiandien kyla nuostaba, kai mūsų artimiausi technologiniai „kompanionai“ – mobilieji telefonai, GPS imtuvai, bepiločiai automobiliai ar programinė įranga, mėgdžiojanti žmonių kalbą, kad galėtų internete bendrauti su kitais pašnekovais, – nuveda mus blogais keliais ar suklaidina.

REKLAMA

„Mus supa vis daugiau mašinų, kurios pagal sumanymą turėtų palengvinti mūsų gyvenimą“, – sako prancūzų filosofas Jean-Michelis Besnier, dirbantis Paryžiuje įsikūrusiame nacionaliniame mokslinių tyrimų centre.

„Pavyzdžiui, autonominis automobilis turėtų pagerinti eismą, saugumą ir duoti mums daugiau laiko. Tačiau žmogus gali vis labiau jausti, kad praranda iniciatyvą, kad kontrolė jam nebepriklauso ir dėl to jis nebėra atsakingas“, – sako jis.

REKLAMA
REKLAMA

Tai gali įrodyti begalė GPS nesėkmių ir net nelaimių.

2015 metų kovą autobuso, kuriuo 50 turistų iš Belgijos važiavo į slidinėjimo kurortą Prancūzijos Alpėse, vairuotojas iš trijų panašių vietovių pavadinimų savo GPS imtuve pasirinko ne tą. Tačiau jis, matyt, neturėjo nė krislelio abejonių dėl šio prietaiso, nes, tvirtai laikydamasis jo nurodymų, sukorė net 600 kilometrų neteisinga kryptimi, kol keleiviai jau galėjo pastebėti Viduržemio jūrą.

Kruvini susirėmimai

Po keturių mėnesių 59 metų amžiaus autobuso vairuotojas pasakė, jog tiesiog laikėsi savo GPS imtuvo nurodymų, kai mėgino pravažiuoti po žemu tiltu Šiaurės Prancūzijoje. Autobuso, vežusio 58 keleivius, stogas buvo nuplėštas, o šeši žmonės buvo sunkiai sužeisti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Praėjusį mėnesį du Izraelio kareiviai, naudodamiesi išmaniųjų telefonų navigacine programėle „Waze“, kurioje naudotojai dalijasi realaus laiko informacija apie eismą, per klaidą įvažiavo į palestiniečių pabėgėlių stovyklą, išprovokavę kruvinus susirėmimus. „Waze“ pareiškė, kad kalti yra patys vairuotojai, nes nukrypo nuo pasiūlyto maršruto ir nustatymuose išjungė perspėjimo apie pavojingas vietas funkciją.

Iš tiesų, dėl nesėkmių ir net dėl rimtų nelaimių dažnai kaltinama ne technologija, o tai, kaip vartotojai ją pritaiko.

REKLAMA

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) įspėja, kad tikimybė vairuotojams, kurie už vairo naudojasi mobiliuoju telefonu, patekti į avariją yra keturis kartus didesnė.

Tam tikromis aplinkybėmis tokio dėmesio blaškymo rezultatai gali būti mirtini.

Pernai rugpjūtį per garsųjį Ispanijos Pamplonos bulių bėgimą žuvo 32 metų amžiaus vyras, kuris buvo mirtinai subadytas, kai savo mobiliuoju telefonu filmavo, kaip bėga buliai.

Mirtina traukinio avarija

Per vieną didžiausių nelaimių, kurią iš dalies lėmė išsiblaškymas dėl kalbėjimo telefonu, 2013 metų liepos 24 dieną netoli Santjago de Kompostelos miesto šiaurės Ispanijoje katastrofą patyrusio traukinio mašinistas prieš pat tą akimirką, kai traukinys nulėkė nuo bėgių ir rėžėsi į betono sieną, telefonu kalbėjosi su kolega. Ši nelaimė nusinešė 79 gyvybes.

REKLAMA

Prognozuojama, kad vieną dieną automobilių vairuotojams nebereikės sukti vairo. Tačiau dar ne dabar.

„Google“ prisiėmė dalį kaltės dėl vasarį įvykusio incidento, kuomet įmonės sukurtas bepilotis automobilis Kalifornijoje susidūrė su lėtai važiavusiu autobusu.

„Šis incidentas dar kartą įrodo, kad automobilio roboto technologija dar neparengta autopiloto funkcijai vykdyti,“ – tuomet pareiškė JAV vartotojų teisių gynimo organizacijos „Consumer Watchdog“ atstovas Johnas Simpsonas.

Tuo tarpu Valerie Peugeot, Prancūzijos telekomunikacijų milžinės „Orange“ mokslinių tyrimų ir plėtros centre „Orange Labs“ tirianti įvairias būsimo vystymosi galimybes, sako, kad dėl tokios rizikos negalima kaltinti vien nebrandžių technologijų. „Technologijai pavedame daryti pasirinkimus, kuriuos istoriškai darydavo žmonės“, – sako ji.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Rasistiniai įžeidimai

Suklysti gali net ir didžiausios pasaulyje technologijų įmonės.

Praėjusį mėnesį „Microsoft“ teko pašalinti iš „Twitter“ dirbtinio intelekto programą, pavadintą „Tay“, kuri pagal sumanymą į kitų šio socialinio tinklo naudotojų pastabas turėjo atsakyti kaip paauglė.

„Deja, per pirmąsias 24 valandas nuo programos veikimo pradžios pastebėjome, kad kai kurie naudotojai tikslingai stengiasi „Tay“ bendravimo įgūdžius iškreipti taip, kad ji atsakytų nederamai,“ – pareiškė „Microsoft“ atstovė.

REKLAMA

Dėl kitų naudotojų „ne tuo keliu“ pasukusi „Tay“, be kita ko, pareiškė palaikanti nacius ir Donaldą Trumpą, taip pat ėmė siųsti seksualinio pobūdžio komentarus ir užgaulioti moteris bei juodaodžius.

„Greit pasimatysime, žmonės, einu miegot, šiandien tiek prisiplepėjau“, – parašė „Tay“ savo paskutinėje žinutėje „Twitter“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų