Greitkelis (nuotr. SCANPIX)

Greitkelis (nuotr. SCANPIX)

Aliona Vasilevskaja

Iki 2014 m. rugsėjo 10 dienos visi tarptautinių gabenimų vairuotojai privalės turėti žymą vairuotojo pažymėjime, taip vadinamąjį 95 kodą. Vairavimo mokyklų atstovai teigia, kad norinčiųjų mokytis daugėja, o kursus lanko ne tik vairuotojai iš Lietuvos, bet ir užsienio. Verta paminėti, kad pradinės profesinės kvalifikacijos egzaminai vykstąs tik lietuvių kalba, o testus vairavimo mokyklose užsieniečiams verčia patys dėstytojai. Egzaminavimas taip pat vyksta tik lietuvių kalba. Problemos nėra?

„Linavos“ mokymo centro direktorius Osvaldas Manikas sako, kad vairuotojams iš trečiųjų šalių kartais tenka susidurti su problemomis dėl 95 kodo gavimo. Nors kvalifikacijos įgijimas yra vairuotojų rūpestis, tačiau tai tampa ir vežėjų galvos skausmu. Vežėjai tikina, kad vairuotojų tikrai nepakanka, todėl samdo juos iš užsienio. Per penkis 2013 metų mėnesius buvo išduoti 1435 leidimai užsieniečiams, norintiems dirbti tarptautinių krovinių vežimo vairuotojais, 141 leidimu dirbti daugiau negu praėjusių metų atitinkamu laikotarpiu. Visiems įdarbintiems užsieniečiams taip pat reikės įgyti vairuotojų profesinės kvalifikacijos periodinio tobulinimo pažymėjimus.

Anot O. Maniko, testavimo klausimai sudaryti tik lietuvių kalba. „Su periodiniu mokymu didelių problemų nėra. „Vairuotojai, kurie įgijo C kategoriją iki 2009 metų rugsėjo 10 dienos testus sprendžia mokymo įstaigoje. Ten jiems juos gali išversti. Pradinio mokymo vertinimas atliekamas profesinių kompetencijų vertinimo centruose, patvirtintų Švietimo ministerijoje. Ten jau visai kita situacija. Nėra kalbos apie vertėjo dalyvavimą, tačiau lyg ir nedraudžiama. Tai nėra įteisinta,“ – pasakoja jis. Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentas Darius Lesickas sako, kad egzaminai tikrai yra laikomi tik lietuvių kalba ir pabrėžia, kad iki šiol nebuvo poreikio egzaminuoti kitomis kalbomis. „Tai ne problema ir jeigu reikės klausimus sudarysime kita kalba. Visada bandoma ieškoti problemų, kurių nėra. Čia poros valandų darbas,” – teigia jis.

Norinčiųjų mokytis daugėja

Vairavimo mokyklos „Draiveris” Mokymo skyriaus vadovė Aušra Juknienė sako, kad norinčių gauti 95 kodą daugėja. „Didelės įmonės, kuriose dirba daug vairuotojų, siunčia juos mokytis. Norima ramiai viską sutvarkyti, kad ateityje nebūtų problemų. Žmonės mokosi ir rimtai žiūri į šiuos dalykus,“ – sako ji. 95 kodas – pradinė profesinė kvalifikacija arba kvalifikacijos tobulinimo periodiniai mokymai kroviniams ir/arba keleiviams vežti. Skaičius „95“ su atitinkama data įrašomas vairuotojo pažymėjime ties atitinkama kategorija (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE) 12 stulpelyje.

Transporto atstovai pažymi, kad mokymai pagal minėtą kodą ne visada yra kokybiški. Anot jų, ne visos mokyklos rimtai žiūri į mokymo strategiją. Šiuo metu mokymo įstaigos prižiūrimos iki to momento, kai gauna licenciją vykdyti profesinį mokymą. Švietimo ir mokslo ministerijos Bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo departamento Profesinio mokymo ir orientavimo skyriaus vedėjas Mečislavas Griškevičius pasakoja, kad mokymo įstaigų teigimu, kokybiškam vairuotojų profesiniam mokymui trūksta centralizuotai parengtos mokymo/mokymosi medžiagos bei parengtų mokymo instruktorių. Šiuo metu vykdomas projektas finansuojamas ES lėšomis. Jame bus parengta mokymo-mokymosi medžiaga vairuotojų profesinio mokymo programoms.

Klausimus išverčia dėstytojai

Visiems C1, C1E, C, CE kategorijų vairuotojams, norintiems gabenti krovinius ir įgijusiems vairavimo teisę po 2009 m. rugsėjo 10 dienos privaloma įgyti pradinę profesinę kvalifikaciją ir vėliau kas 5 metus atnaujinti žinias/kvalifikaciją specialiuose periodinių mokymų kursuose. Pradinės profesinės kvalifikacijos įgijimo kursų programą sudaro 140 akademinių valandų teorijos mokymo kursas ir 10 akademinių valandų praktinio vairavimo. Po to reikia išlaikyti kvalifikacijos egzaminą. A. Juknienė sako, kad naujieji vairuotojai, įgyjantys kategorijas tuo pačiu metu mokosi ir pradinės mokymo kvalifikacijos.

„Kitaip jie negalėtų įsidarbinti. Europos Sąjungos teisės aktai reikalauja, kad tas kodas būtų įgytas. Tiems, kurie jo neturės gresia didžiulės baudos. Kam jiems tos problemos? “ – pasakoja A. Juknienė. Ji patvirtina, kad pradinės kvalifikacijos egzaminas vyksta tik lietuvių kalba: „Jeigu žmonės kursus ir išklausytų, pavyzdžiui rusiškai, tai gal būt galėtų samdyti vertėją. Jiems būtų problema su egzaminais. Taip yra, nes valstybinė kalba yra lietuvių“. Įgijusiems vairuotojo pažymėjimą iki 2009 m. rugsėjo 10 dienos vadovaujantis ES direktyvų reikalavimais reikės atnaujinti žinias išklausius specialius 35 valandų kursus ir įgyti vairuotojo profesinės kvalifikacijos periodinio tobulinimo pažymėjimus.

A. Juknienė pasakoja, kad tiems, kuriems reikia tik patvirtinti kvalifikaciją reikia lankyti kursus ir išlaikyti kvalifikacijos testus. Kvalifikacijos egzamino nėra. „ Testai yra lietuvių kalba. Mes į tai žiūrime geranoriškai ir dėstytojai išverčia klausimus. Esame pasidarę testų rusų kalba. Formuojame atskiras grupes – rusakalbiams ir lietuviams,“ – sako ji.

Daugėja ir mokyklų

Šiuo metu licencijas vykdyti vairuotojų profesinį mokymą turi 28 mokymo įstaigos. Iki 2013 m. licencijas turėjo – 24. Šiuo metu gauti licencijas siekia 6 įstaigos. Licencijų išdavimą reglamentuoja Formaliojo profesinio mokymo licencijavimo taisyklės, patvirtintos LR vyriausybės. Norintis gauti licenciją turi atitikti šiuos reikalavimus ir privalo turėti:

1. profesijos mokytojus arba kandidatus į profesijos mokytojus, atitinkančius formaliojo profesinio mokymo programose ir Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme nustatytus reikalavimus; fizinis asmuo turi atitikti profesijos mokytojui keliamus reikalavimus, nustatytus mokymo programose ir Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme;

2. teorinio ir praktinio mokymo vietas, atitinkančias numatomą mokyti mokinių skaičių, mokymo programose ir teisės aktuose nustatytus darbuotojų saugos ir sveikatos, priešgaisrinius ir visuomenės sveikatos saugos reikalavimus. Teoriniam ir praktiniam mokymui skirti materialieji ir metodiniai ištekliai turi atitikti numatomą mokinių skaičių ir mokymo programoje nustatytus reikalavimus;

3. mokymo patalpas, aprūpintas materialiaisiais ištekliais.

Parašyk komentarą
    Skaityti komentarus (5)
    Komentuoti

    Transportas

    Kelininkai (nuotr. Fotodiena.lt/Roberto Dačkaus)
    Kelininkai: greitai Lietuvos kelius liks pagerbti tylos minute (2) 2014.04.08 20:21  Aurelija Malakauskaitė, LRT televizijos naujienų tarnyba, LRT.lt Kelininkai susirūpinę: jeigu per artimiausius kelerius metus finansavimas kelių priežiūrai nedidės, gera dangų būklė esą liks tik prisiminimuose ir dejuos tada ne tik kelininkai, bet ir vairuotojai. Gal vietoj kalbų patylėkime, nes jau nebetoli laikas, ...
    Lėktuvas (nuotr. SCANPIX)
    Iš Šiaulių oro uosto – į Turkijos kurortus (1) 2014.04.06 09:04  Jau rugsėjo mėnesį iš Šiaulių oro uostai kils lėktuvai skrydžiams į Turkijos kurortinius miestus. Apie tai po ilgų derybų su Turkijos atstovais, kelionių operatoriumi ir oro linijomis, po pokalbių su miesto vadovais pranešė Savivaldybės įmonės Šiaulių oro uosto direktorius Romas Mikšys. Anot jo, Turkijos kurortuose ...
    Skrydžiai (Fotodiena.lt/roberto Dačkaus nuotr.) (nuotr. Balsas.lt)
    SAS keleiviai turės daugiau galimybių pasiekti JAV 2014.04.04 14:53 SAS buvo pirmoji skrydžių bendrovė, 1954 m. pasiekusi JAV vakarų pakrantę per Šiaurės ašigalį, o šiais metais ji švenčia maršruto Kopenhaga – Čikaga penkiasdešimtmetį. 2014 m. SAS planuoja įsitvirtinti daugiausiai skrydžių į JAV siūlančios bendrovės Skandinavijoje pozicijose, pasiūlydama tiek daugiau skrydžių esamais ...
    Eismas (nuotr. SCANPIX)
    Stojo eismas kelyje „Via Baltica“ (3) 2014.04.04 14:35 Vytenis Radžiūnas, LRT.lt Portalo LRT.lt skaitytojas praneša, kad tarptautinio greitkelio „Via Baltica“ ruože ties IX fortu formuojasi automobilių spūstys. Tokia situacija susiklostė dėl Kauno rajone, Akademijos miestelyje, vykstančios žemės ūkio parodos „Ką pasėsi 2014“. „Važiuojant nuo prekybos ir laisvalaikio centro ...
    Geležinkelis (nuotr. Organizatorių)
    A.Butkevičiaus pažadas D.Tuskui: peržiūrėti geležinkelio tarifus bei atstatyti liniją į Rengę 2014.04.03 12:41 Lenkijos kapitalo didžiausias Baltijos šalyse naftos koncernas „Orlen Lietuva“, didžiąją dalį produkcijos pervežantis geležinkeliais, turi gerų naujienų - premjeras Algirdas Butkevičius Lenkijos kolegai pažadėjo ne tik atstatyti uždarytą geležinkelio liniją į Rengę Latvijoje, bet ir peržiūrėti geležinkelio tarifus. ...

    Naujausios TV3 Žinios

    Tikkurila namai


    Studijuok 2016
    Oras Lietuvos žemėlapyje
    Ketvirtadienis, 2016 m. gegužės 26 d.
    Alytus
    +8
    -
    Kaunas
    +8
    -
    Vilnius
    +9
    2.2 m/s
    Panevėžys
    +7
    -
    Klaipėda
    +7
    -
    Šiauliai
    +6
    -
    Utena
    +8
    -

    Vilnius

    weather value Partly cloudy
    +9
    weather value Partly cloudy
    Toks jausmas lyg būtų +9

    Valiutų skaičiuoklė

    EUR

    USD

    GBP

    PLN

    Remejas1-apacia
    Oras Lietuvos žemėlapyje
    Ketvirtadienis, 2016 m. gegužės 26 d.
    Alytus
    +8
    -
    Kaunas
    +8
    -
    Vilnius
    +9
    2.2 m/s
    Panevėžys
    +7
    -
    Klaipėda
    +7
    -
    Šiauliai
    +6
    -
    Utena
    +8
    -

    Vilnius

    weather value Partly cloudy
    +9
    weather value Partly cloudy
    Toks jausmas lyg būtų +9
    Į viršų