REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Reikėjo berniukams padangių gilių ir aerodromų plačiųjų kelių... Šios, kiekvienam lietuviui žinomos, dainos žodžiai skamba galvoje bendraujant su padangių aistruoliu Dariumi Poteliūnu. Šilutiškis, metus dirbantis Londone, svajoja grįžti į gimtąjį kraštą – čia neturi galimybių skraidyti. O kol jis „ant žemės“, tol rūpinasi žemiškais reikalais – parama Lietuvos ultralengvųjų orlaivių pilotų rinktinei pasaulio čempionate, ir pasakoja „Mano Anglijai“, kad berniukams reikia ne tik padangių gilių, bet ir pinigų ten pakilti...

REKLAMA
REKLAMA

- Kaip susidomėjai lėktuvais?

- Susižavėjau šia sporto šaka dar vaikystėje, kai mane tėtis nuolat atsiveždavo į aerodromą. Dvylikos pradėjau lankyti Broniaus Oškinio Vaikų aviacijos mokyklą, kuri iki šiol veikia Šilutės aeroklube, o ją baigęs tobulinau sklandymo gebėjimus Kartenos aeroklube. Aplinkybės susiklostė taip, jog nemaža dalis Šilutės aeroklubo narių įsigijo ultralengvuosius lėktuvus, tad ir aš papildžiau šios sporto šakos aistruolių gretas. Kai pakylu į orą, užvaldo nenusakomas laisvės ir adrenalino pojūtis, atitrūkstu nuo kasdienių minčių ir susikoncentruoju tik į patį skrydį. Aviacija užima nemažą dalį mano gyvenime, tačiau tai – tik hobis. Gyvenant Londone skraidymus tenka pamiršti. Nebegyvenu 15 minučių nuo aerodromo, į kurį skubėdavau kiekvieną dieną po darbo. Dažnai tenka nuryti seilę, kai pamatau palankų orą skraidymams.

REKLAMA

- Šį klausimą turbūt girdi dažnai – kas tas ultralengvasis lėktuvas?

- Tokie lėktuvai būna dviejų tipų – vienviečiai, sveriantys iki 300 kg, ir dviviečiai, kurių masė neviršija 450 kg. Tai nesudėtingų konstrukcijų orlaiviai, kuriuos gaminant stengiamasi naudoti kuo lengvesnes medžiagas – medį, plastiką, aliuminį. Šie, nuo 40 iki 100 arklio galių variklius turintys lėktuvai, skirti pramogai ir sportui, o dėl lengvos ir nesudėtingos konstrukcijos yra gana ribotų galimybių – negalima atlikti sudėtingų akrobatinių figūrų ar skraidyti dideliais greičiais. Tačiau ultralengvoji aviacija labai sparčiai populiarėja visame pasaulyje dėl prieinamumo eiliniam žmogui. Išmokti pilotuoti šiuos lėktuvus – daug paprasčiau, jie nereikalauja tiek mechaninės priežiūros, milžiniškų angarų, ilgų nusileidimo takų ir didelių degalų sąnaudų. Šie lėktuvai kainuoja keliolika kartų mažiau už savo didžiuosius brolius. Naudoto ultralengvojo lėktuvo kainos svyruoja nuo 5 000 iki 30 000 eurų.

REKLAMA
REKLAMA

- Ar Šilutės aeroklube skraido tik ultralengvieji lėktuvai?

- Šilutės aeroklubas, kuriame išaugo nemaža dalis garsių pilotų ir konstruktorių, yra vienas seniausių klubų Lietuvoje. Šis klubas garsėjo sklandymo sportu, galėjo pasigirti skraidymo aparatų gausa. Tačiau laikui bėgant visa klubo technika paseno... Šiuo metu liko tik vienas lėktuvas ir vienas sklandytuvas, kurie vis dar atitinka reikalavimus skraidyti. Mūsų klubo narys Kęstutis Jurkštas vis dar atstovauja mūsų klubui sklandymo sporte ir savo lėšomis dalyvauja ne tik Lietuvos, bet ir Europos čempionatuose. Prieš keletą metų, iš valstybės gavę paramą, sprendėme, kam ją skirti – sklandymui ar ultralengvajai aviacijai. Pasirinkome antrąją galimybę, todėl dabar mūsų nariai dalyvauja Lietuvos, Europos ir pasaulio čempionatuose su ultralengvuoju lėktuvu „Skyranger“. Klube yra 7 privatūs ultralengvieji lėktuvai ir keletas motoskraidyklių. Turime apie dešimt aktyvių klubo narių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

- Ar išsilaikote patys? Kiek kainuoja lėktuvų sportas?

- Aviacijos sportas vienas brangiausių pasaulyje, nuo seno vadinamas aristokratų sportu. Šis hobis reikalauja nemažai lėšų. Finansavimo praktiškai negauname – tenka verstis patiems. Turime savo klubo nario mokesčius, kurie daugiausia skiriami aplinkos priežiūrai ir varžybų rengimui. Visos kitos išlaidos – susijusios su lėktuvo eksploatavimu, per skraidymo sezoną aktyviam skraiduoliui susidaro 3 000–4 000 litų. Iki dabar vykstant į tarptautines varžybas didžiąją dalį lėšų padengdavo Lietuvos ultralengvųjų orlaivių pilotų federacija. Varžybos vykdavo Europoje ir rinktinė sugebėdavo, kad ir nedidelėmis lėšomis, ne tik sudalyvauti, bet ir laimėti.

REKLAMA

- Kokie didžiausi klubo pasiekimai?

- Mums didelis pasiekimas tai, kad ekonominio nuosmukio laikais mūsų nariai ne tik neišsilakstė, bet mūsų klubas tapo vienu didžiausiu ultralengvųjų orlaivių centru Žemaitijoje. Kasmet rengiame „Pamario taurės“ varžybas, sulaukiančias nemažai Lietuvos ir kitų šalių pilotų dėmesio. Tarptautinė Aviacijos sporto federacija teikia pasiūlymą 2013 metais Pasaulio ultralengvųjų orlaivių čempionatą surengti Lietuvoje – tai lėmė mūsų rinktinės žinomumas pasaulyje. Aeroklubo nariai, priklausantys ir Lietuvos rinktinei, jau dalyvavę Europos ir pasaulio čempionatuose – Dovydas Stungurys, Justinas Subačius ir Aidas Stankevičius, laimėjo teisę dalyvauti pasaulio ultralengvųjų lėktuvų čempionate, kuris vyks spalio 9–23 dienomis Izraelyje. Taip pat jie keliskart yra tapę Latvijos čempionais.

REKLAMA

- Tokios pasaulinės reikšmės varžybos – puiki proga pagarsinti Lietuvos vardą...

- Tačiau valdžiai atrodo kitaip ir mūsų pasiekimai „sėkmingai“ griaunami. Tauta be aviacijos neturi ateities, deja, mūsų valstybės valdžia kitos nuomonės ir praktiškai neskiria paramos netradicinėms sporto šakoms... Šiemet, kai buvo skirstomos lėšos aviacijos sporto šakoms, ultralengvųjų orlaivių pilotų federacijai daugiau lėšų neskirta... Todėl mums kyla didelė problema, kaip nuvykti į varžybas taip toli Izraelyje.

- Kokia situacija su privačiais rėmėjais? Kokios paramos jums reikėtų?

- Dėl privačių rėmėjų, neįsivaizduojame, kas šiais laikais galėtų paremti, kai aplink toks chaosas – daugelis dabar stengiasi tiesiog išgyventi. Todėl klubo rėmėjai yra patys klubo nariai... Nuvykti į čempionatą Izraelyje nėra kito būdo, tik gabenti orlaivius ir įrangą konteineryje laivu. Tai kainuoja 10 000 JAV dolerių į abi puses iš Klaipėdos į Haifą. Daug lėšų reikia startiniams mokesčiams ir degalams, taip pat ir pragyvenimui. Kad komanda galėtų dalyvauti šiame čempionate, iš viso reikia 50 000 litų. Nuleidome rankas prašyti iš įvairių fondų, dabar galimybė liko užsienyje gyvenantys tautiečiai, galbūt jie galėtų kažkiek paremti šią netradicinę sporto šaką, kuri dabar palikta likimo valiai...

Jei norėtum ir galėtum paremti šiuos sportininkus:

Gavėjas: Šilutės aeroklubas

Sąskaitos numeris: LT884010043500051641,

Swift: AGBLLT2X

DnB NORD Bankas

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų