REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Pakinktai, tekiniai ir ienos

Pakinktai, tekiniai ir ienos

REKLAMA

Apie lietuviškos spaudos, ypač laikraščių dizainą negaliu pradėti kalbėti be atodūsio. Ne todėl, kad dizainas yra labai blogas. Ir ne todėl, kad neturime sumanių, išradingų, technologiškai išprususių žmonių, sekančių spaudos  dizaino madas  ir sugebančių jas pritaikyti praktiškai. Bėda ta, kad mūsų spaudos vadai, nežinau ar sąmoningai, yra  nusprendę neplėšyti kelnių, mėginant plačiai žengti kartu su progresu. Tokiu būdu  skaitomumo laurai perduodami elektroninei žiniasklaidai: interneto svetainėms, žiniatinklio žurnalams ir forumams ( kartais priklausantiems tiems patiems leidėjams).

REKLAMA
REKLAMA

Pirmoji ir paskutinė naujojo dizaino banga prasidėjo po Nepriklausomybės atkūrimo ir neilgai trukusi atslūgo. Tada padaugėjo įvairių puslapio elementų, nuotraukų, pradėta skaidyti moduliais, mažiau perkėlinėti į kitą puslapį, atsirado antraštės ir teksto kontrastas. Ir viskas... Per  pastaruosius dešimt metų laikraščių dizainas iš esmės nekito.

REKLAMA

Bet juk nekinta ir netobulėja tik mums nesvarbių daiktų dizainas! Žvilgtelėkime  į drabužių, baldų, telefonų, automobilių, elektronikos, kompiuterių, sporto įrangos dizainą. Kasmet, kiekvieną sezoną, kiekvieną mėnesį pasirodo nauji modeliai. Dizaineriams  nepristinga išradingumo, idėjų ir  drąsos eksperimentuoti. Kasdienių vartojimo daiktų  kontekste laikraščiai jau senokai atrodo kaip visiškas anachronizmas. Gal todėl  su studentais diskutuodamas  apie laikraščio skilčių skiriamąsias linijas, jaučiuosi  tarsi kalbėčiau  apie pakinktus, tekinius ir ienas.

REKLAMA
REKLAMA

Blokada dar nesibaigė

Naujasis dizainas pabrėžia daugialypį komfortą, funkcionalumą ir lytėjimo malonumą. Tačiau mūsų laikraščiai tebeleidžiami „blokadinio“ formato ir ant „blokadinio“ popieriaus. Jie spausdinami vis dar tepliais dažais, o nuotraukos - pirmykščio dagerotipo kokybės.  Kalbant apie laikraščių  ateitį, antraščių šriftas nėra svarbiausia problema. Norint išlikti, reikia keisti esminius formato ir kokybės dalykus. Ypač  dabar, kai turinio sklaidos kanalai jau  peržengė popieriaus lapo ribas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Technologinis atsilikimas ir  pasenęs dizainas  sukuria iš pirmo žvilgsnio paradoksalią situaciją - labiausiai kenčia solidesnio turinio laikraščiai (nors jie kartais yra  net geresnės spaudos kokybės nei  pigus "bulvaras"). Reikalas tas, kad daugiau pajamų gaunantiems, moderniems ir dinamiškiems žmonėms laikraščiai - tegu ir nostalgiški – neprilygsta  kitų jų aplinkos daiktų dizainui ir funkcionalumui. Turėdami modernias komunikacijos priemones ir kompiuterius, šie žmonės greitai prisitaiko prie elektroninių žinių šaltinių, vertina pasirinktinio ir neįpareigojančio įvairių šaltinių skaitymo privalumus, galimybę akimirksniu išsaugoti, persiųsti kitiems, rekomenduoti ir komentuoti naujienas. Laikraščiams lieka mažesnes pajamas turintys, senyvi ir menkiausiai  kompiuterizuoti žmonės. Dėl šios priežasties sėkmingiausiai savo tiražus didina labai pigūs ar  nemokamai dalinami skandalingi leidiniai. Bet ir jų dienos baigiasi. Gal tų dienų liko ir nemažai, bet jos jau tikrai suskaičiuotos.

REKLAMA

Svarbiausi klausimai būtų tokie: ar  būdama  konservatyvi, spauda pati  išsikasė sau duobę, ar tradicinio laikraščio nykimas neišvengiamas  tobulėjant technologijoms?  Ar bandymai vytis progresą nekeičiant esmės - statiško teksto, atspausdinto  ant popieriaus - yra vien  bergždžias laiko ir lėšų švaistymas? Ir dar. Ar  protinga mėginti žūtbūt išsaugoti tradicinius laikraščius?

Klaidos, stumiančios į pražūtį

Manau, kad keletas klaidų, padarytų dar iki  spaudos egzodo į elektronines lankas,  iš esmės  nulėmė mūsų laikraščių skaitomumo tendencijas.

REKLAMA

1. Išdidumas. Bene didžiausia nuodėmė... Leidėjai buvo (ir tebėra) šventai įtikėję keturių valdžių sistema (joje spauda – ketvirtoji), Sąjūdžio ir spaudos bumo laikų sukeltu įspūdžiu, kad laikraščiai, būdami visuomenės sąmonės avangardas, amžinai išliks  kasdieniniu  kiekvieno valstybės piliečio skaitiniu.  Nepaisant popieriaus, dažų, nuotraukų kokybės ir  dizaino patrauklumo.

2. Formato praradimas. Iš pradžių teisinant ekonominėmis priežastimis (vienintelėmis objektyviomis), vėliau  patogumu skaityti važiuojant ar vėjui pučiant ant suoliuko parke, buvo atsisakyta didelio  laikraščių formato (jei jau buvo vaikomasi patogumo, tai kodėl ne iki „Pravdos“ ar „Vilnius in Your Pocket“ dydžio?). Tokiu būdu  buvo prarastas  solidumas, rimtoji spauda išvaizda nesiskiria nuo bulvarinės.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

3. Abejingumas nuotraukoms. Tekstas Lietuvos laikraščiuose visada buvo neproporcingai svarbesnis už iliustracijas. Užmirštama, kad jei  nuotraukos nepatraukia dėmesio, tekstas gali likti  neperskaitytas. Įdėtos  nuotraukos dažniausiai yra  iš spaudos konferencijų, teismo  ar oro uosto atvykimo salių.

4. Prieraišumas prasčiausios kokybės popieriui. Ekonominiais motyvais sudėtinga paaiškinti, kodėl laikraščiai spausdinami ant  tokios kokybės  popieriaus, kai  nepalyginti kokybiškesnis "Laisvalaikis" dalinamas veltui.

REKLAMA

Šie dalykai gal ir nenulems  tradicinės spaudos likimo, tačiau jie buvo labai svarbūs spaudos integravimosi su elektroninėmis žiniasklaidos priemonėmis pradžioje. Spaudos  pozicija  tuomet tikrai galėjo būti geresnė. Teoriškai ji dar  gali būti geresnė, bet veikiausiai, spaudžiami gyvenimo realijų, tradiciniai  laikraščiai ir toliau pasyviai lauks to meto, kai pagaliau reikės persikraustyti į internetą. Neseniai tokia diena išaušo  seniausiam pasaulio laikraščiui - švedų "Post och Inrikes Tidningar".

Autorius yra reklamos agentūros „DraftFCB“ kūrybos projektų vadovas

Šis tekstas yra „Projekto Ž“ dalis.

Projekto rengėjai - Lietuvos žurnalistikos centras

Projekto rėmėjai - Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų